Economia

la crònica

La UE redobla la pressió sobre les tecnològiques

La guerra de la Comissió Europea (CE) contra les grans empreses tecnològiques està lluny d’arribar a la fi. Brussel·les va anunciar ahir la primera llista de grans companyies que en un termini màxim de sis mesos hauran de complir la llei europea contra el monopoli en els mercats digitals. Les grans empreses tecnològiques afectades són: Amazon, Apple, Alphabet (Google), ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram i WhatsApp) i Microsoft.

A la pràctica, el compliment de la nova llei de mercats digitals implica imposar restriccions a aquestes sis empreses tecnològiques, en considerar que tenen un poder suficient al mercat per distorsionar-lo. Així, l’objectiu és fixar límits per garantir la lliure competència en el mercat digital.

Aquesta primera llista dels “guardians d’accés” a internet, tal com els anomena Brussel·les per la seva gran dimensió i poder al mercat, no surt del no-res. Totes les companyies tenen en comú que, en els últims tres anys, o són utilitzades per més de 45 milions d’usuaris actius mensualment, tenen més de 7.500 milions d’euros de facturació o estan presents a almenys tres estats membres, entre altres condicions necessàries per poder ser considerades un risc per a la lliure competència.

El nombre d’obligacions i restriccions imposades a les companyies incloses a la llista negra és elevat. Algunes d’elles són immediates i d’altres es començaran a aplicar el 6 de març de l’any que ve. Entre les que s’exigeixen des d’ara mateix hi ha l’obligació d’informar Brussel·les de totes les compres d’empreses que realitzin, per molt petites que siguin. Aquesta obligació evitarà que l’executiu comunitari hagi d’obrir investigacions per sospites de pràctiques contra la competència un cop feta l’operació, tal com havia de fer fins ara en processos que s’allargaven anys.

Entre les obligacions que tindran les grans tecnològiques hi ha que hagin de permetre que les seves aplicacions de missatgeria es connectin amb competidors més petits, així com facilitar dades a altres empreses que operen en la plataforma i haver de demanar el consentiment als usuaris per compartir dades amb diferents serveis. Pel que fa a les prohibicions, no podran impedir que els usuaris desinstal·lin aplicacions ni afavorir els seus propis productes o serveis per evitar que els usuaris utilitzin els de competidors. També se’ls prohibeix reutilitzar les dades personals recollides durant la prestació d’un servei.

“Ja era hora que Europa establís regles de joc prèvies per garantir que els mercats digitals siguin justos i oberts”, assegurava el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton. I és que el pas fet per la Comissió Europea ahir és només el principi.

L’executiu comunitari revisarà periòdicament la llista de grans tecnològiques per tal de seguir l’evolució del mercat. En cas d’incompliment, les empreses s’arrisquen a multes de fins al 10% del total de la facturació i del 20% en cas de reincidència.

Contràries des del principi a la regulació, la resposta de les grans tecnològiques no es va fer esperar. Google va apuntar que revisarà “a fons” la decisió de la Comissió Europea per complir la normativa, i Apple va expressar la seva “preocupació” pels efectes de la legislació. La nova batalla de Brussel·les contra les grans tecnològiques tot just comença.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.