Societat

mobilitat

Una multa cada 42 segons per voler córrer massa

El Servei Català de Trànsit (SCT) va interposar l’any passat 758.659 multes per excés de velocitat arreu del país, fet que suposa una freqüència aproximada d’una sanció cada 42 segons. En total, la suma reclamada als infractors per voler córrer massa va arribar fins als 83 milions d’euros. Aquestes xifres són similars a la mitjana dels 10 últims anys, segons dades del SCT facilitades a l’ACN. Fonts de Trànsit han volgut negar un afany recaptatori en aquesta política, i justifiquen l’ús dels 200 radars que hi ha en funcionament –40 dels quals, de tram– per la reducció d’accidents amb morts o ferits greus “d’entre el 65% i el 80%” a les zones on estan operatius. Els cinemòmetres del tram de l’AP-7 entre Ulldecona i Amposta (Montsià) i a la C-31 a Castell d’Aro (Baix Empordà) són els que posen més multes de tot Catalunya. Segons les mateixes dades, tots dos van caçar gairebé 60.000 infractors l’any passat cadascun, fet que s’ha traduït en multes que, en global, superen els 13 milions d’euros. De mitjana, cada dia tant un radar com l’altre arriben a fotografiar uns 160 vehicles que superen els límits de velocitat.

Si s’amplia el focus i s’agafen les dades dels darrers 10 anys, els radars que han donat peu a més multes han estat el de l’AP-7 en direcció a Barcelona i el de la C-31 en direcció a Palamós, amb 469.281 i 368.490 sancions, respectivament. Aquesta alta incidència es deu a diversos factors. En el cas de l’AP-7, hi ha un percentatge petit de conductors habituals que coneixen la ubicació del radar en comparació amb els conductors de pas. A més, aquesta és una autopista recta i còmoda per conduir, fet que redueix la percepció de velocitat elevada. Pel que fa al radar de la C-31, situat en una zona turística, també rep molts conductors ocasionals.

La publicació d’aquestes xifres s’emmarca en un context en què l’índex de mortalitat per accidents de trànsit ha anant disminuint significativament. L’any 2000, es van registrar al voltant de 600 morts a causa d’aquests accidents, mentre que ara la xifra s’ha reduït a aproximadament 200. Aquesta reducció en la sinistralitat es pot atribuir en part a l’ús efectiu de cinemòmetres en diversos punts de les carreteres. Per això, el SCT destaca l’eficàcia d’aquests instruments, com ara el de l’AP-7 i el de la C-31, com a factor decisiu en la disminució d’accidents mortals o ferits greus. En el cas de l’AP-7, s’ha aconseguit una reducció del 79,5% en accidents en un tram de 18 quilòmetres, i en el de la C-31, la reducció és del 93,5% en un tram de tres quilòmetres.

L’argument en contra de les acusacions d’afany recaptatori és que aquestes crítiques són ara considerades “residuals” per part de Trànsit. L’organisme creu que, amb la col·locació adequada dels radars, la reducció de la sinistralitat a les zones amb aquests dispositius pot arribar fins al 80%. A més, es destaca que l’ús de radars de tram també ha estat efectiu en la disminució d’accidents.

La instal·lació d’un nou radar de tram entre Aiguafreda i Tagamanent, amb límits de velocitat reduïts de 100 km/h a 80 km/h, va resultar en un total de 13.680 multes en un període determinat (per valor d’1,39 milions d’euros).

http://www.elpuntavui.cat/societat/article/12-infraestructures/2326810-transit-multa-cada-42-segons-a-catalunya-l-any-passat-per-exces-de-velocitat.html

2326810

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.