medi ambient
L’Eurocambra ratifica la reducció de l’1,5% anual del consum d’energia
El Parlament també vota a favor d’estendre la reducció d’emissions en instal·lacions com mines o fàbriques de bateries per assolir els objectius climàtics
El Parlament Europeu ha adoptat aquest dimarts les noves normes per reduir el consum d’energia a la UE en un 1,5% anual i assolir els nous objectius climàtics. Així ho han acordat els eurodiputats al ple d’Estrasburg, en una votació que ha comptat amb 471 posicions a favor, 147 en contra i 17 abstencions. En paral·lel, l’Eurocambra s’ha posicionat a favor d’estendre les normes sobre reducció d’emissions a instal·lacions com mines, fàbriques de bateries o un nombre més elevat de macrogranges de vedella, porc i pollastre.
Amb les votacions d’aquest dimarts, el Parlament ha fixat la seva posició en propostes rellevants dins el paquet ’Fit for 55’, el pla per reduir en almenys un 55% les emissions a la Unió respecte al 2005 abans del 2030.
L’adopció de la directiva d’eficiència energètica s’ha de traduir en una reducció agregada de l’11,7% del consum d’energia a la UE durant els pròxims set anys. Per aconseguir-ho, la proposta suggereix canvis graduals, amb reduccions de l’1,3% a finals de 2025 i fins a l’1,9% un cop s’arribi al 2030.
En paral·lel, els estats membres hauran de garantir que almenys un 3% dels edificis públics es renoven cada any per convertir-los en edificis de consum d’energia gairebé nuls o d’emissions zero.
A banda d’aquestes dues qüestions, els eurodiputats també han donat llum verda a una nova legislació vinculada a la reducció d’emissions amb 555 vots a favor, 48 en contra i 25 abstencions. En concret, es tracta d’un document que pretén fer més nets els combustibles marítims. Durant les negociacions amb el Consell, el Parlament Europeu ha aconseguit assegurar que els vaixells redueixin en un 2% a partir del 2025 les emissions de gasos d’efecte hivernacle, un objectiu que s’elevarà fins al 80% de cara al 2050.
A més, a partir del 2030 s’exigirà als portacontenidors i als creuers que utilitzin energia subministrada des de terra per a les seves necessitats elèctriques mentre estan amarrats als principals ports europeus, una mesura que pretén reduir la contaminació atmosfèrica precisament als ports.
Finalment, els eurodiputats han fixat que l’ús de combustibles renovables al sector de la navegació representi almenys un 2% del total a partir del 2034, un percentatge que a hores d’ara se situa per sobre l’1%.
L’Eurocambra rebutja les mesures proposades per l’acord de pesca a l’Índic Meridional
El Parlament Europeu (PE) ha rebutjat aquest dimarts una proposta sobre mesures de gestió, conservació i control de la pesca en relació amb l’acord de pesca a l’Oceà Índic Meridional.
La proposta de la Comissió Europea, que pretenia transposar al Dret de la UE les recomanacions adoptades en 2016 en el marc de l’Acord de Pesca de l’Oceà Índic Meridional, ha estat rebutjada amb 585 vots en contra, 48 a favor i 6 abstencions.
“La proposta (...) va més enllà d’alguns dels requisits de les mesures de conservació (de l’acord). A més, la Comissió insisteix a utilitzar les anomenades ’referències dinàmiques’ per a la transposició, qüestionant als operadors i no permetent-los tenir accés als documents en les seves llengües maternes”, ha assenyalat l’eurodiputat portuguès d’Esquerra João Pimenta Lopes, ponent del tema. Els eurodiputats consideren que això comporta noves obligacions.
El mateix diputat ha considerat que la solució trobada per la Comissió sobre aquestes mesures relatives a l’acord pesquer és “tèrbola, poc clara i no té un marc pressupostari i legal clar”, va indicar.
El PE va convidar el Consell a rebutjar també la proposta perquè la Comissió Europea presenti una nova.
En una votació anterior, la comissió de Pesca també va rebutjar la proposta.