SOCIETAT
El 95% dels catalans tenen almenys una xarxa social, amb WhatsApp de líder clar
Les xarxes socials han arribat ja a gairebé tota la població del país. El 95% dels catalans majors de 16 anys almenys en fan servir una, segons un estudi del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’agència Imagina. En números concrets, aquesta realitat es tradueix que 6,1 milions de persones utilitzen alguna d’aquestes plataformes, si bé cal tenir en compte que els infants i preadolescents han quedat exclosos d’aquesta recerca.
La xarxa que regna amb claredat és WhatsApp. Tot seguit, Facebook, Instagram i Youtube són les més utilitzades, però també hi treu el cap TikTok, que té un consum principalment juvenil. En canvi la xarxa social Twitter, propietat del magnat sud-africà Elon Musk està “estancada” amb dades a la baixa, segons els realitzadors de l’estudi. Pel que fa a Facebook, que es caracteritza per un públic més adult, no està pas caminant cap a la defunció, com es tendia a creure.
Hi ha certes dinàmiques i dades que l’estudi, que té una mostra de 3.500 persones, aconsegueix plasmar, malgrat l’escenari de canvis constants i innovacions. Segons el director d’Imagina, Arnau Sanz, la xarxa xinesa TikTok està “canviant el paradigma” de la comunicació i caldrà estudiar-ho a fons en propers estudis. Segons va dir, el seu ús supera Twitter i LinkedIn i està encaminat a passar al davant de Facebook o Instagram. D’altra banda, BeReal, xarxa semblant a Instagram que ven més autenticitat, ha irromput entre el jovent amb un ús “molt estès”. L’estudi ha detectat un temps d’ús de xarxes qualificat de “preocupant”, ja que se situa en les 2,2 hores per usuari i dia, si bé entre els joves supera les tres hores. També recalca que el consum de creadors de contingut en català només és significatiu entre el jovent, en què un 65% en veuen.