Compromís de Simó i Aragonès per “refer confiances” amb la comunitat educativa
Els sindicats es manifesten davant del Parlament per reclamar la reversió de retallades i no descarten fer vaga a l’inici de curs
Junts planteja “mà estesa” per un Pacte Nacional per protegir el model d’escola en català
El ple monogràfic sobre el sistema educatiu que es va ajornar fa dues setmanes, i que ja ha comptat amb la nova consellera d’Educació, Anna Simó, en substitució del qüestionat Josep González Cambray, ha servit per constatar la voluntat de l’executiu republicà d’“enfortir” o “refer confiances” amb la comunitat educativa en boca de la pròpia consellera i del president Pere Aragonès.
Al matí el govern ha aprovat l’ampliació de la plantilla del departament d’Educació amb un total de 1.528 docents per garantir l’escolarització dels ensenyaments obligatoris i reforçar l’escola inclusiva, a la qual destina 297 professors del total. Però ja abans de l’inici de la sessió plenària els sindicats educatius USTEC, CGT i UGT, així com la plataforma d’interins docents Pindoc, s’han concentrat davant del Parlament per reclamar a Simó que pacti amb ells la reversió de les retallades laborals i l’augment i estabilització de plantilles. Els sindicats es reuniran els propers dies amb la consellera –el dia 30 ho farà amb l’USTEC–i no descarten anunciar vaga per a l’inici del proper curs si el govern continua sense fer cas de les seves demandes.
El primer a parlar al ple ha sigut el president del grup de Junts, Albert Batet, com a promotor de la sessió monogràfica sense ànim de “desgastar el govern”, i ha ofert “mà estesa” per revertir la desconfiança amb la comunitat educativa o a través d’un “pla de xoc” que reverteixi les darrers dades sobre el fracàs escolar i l’elaboració d’un Pacte Nacional per protegir el model d’escola catalana dels “atacs” de l’Estat espanyol.
Aragonès ha sigut el primer ha intervenir de l’executiu per admetre que cal enfortir la confiança amb la comunitat educativa i els sindicats i “un major reconeixement als mestres” que pateixen una excessiva exigència social i no poden ser l’“ase dels cops de tot allò que no funciona com ens agrada”. També ha fet una crida a “reforçar” el model d’escola catalana davant d’aquells que volen “imposar l’educació en castellà a Catalunya”.
Simó ha incidit en el reconeixement als professorat i ha anunciat que treballen per “desburocratitzar la feina” als centres educatius i fer-los la vida més fàcil”, una demanda històrica. Conscient que les diverses formacions utilitzarien el darrer informe Pirls (Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora) d’alumnes de quart de primària que estaven a la cua a l’Estat espanyol en comprensió lectora, Simó ha recordat que les dades ja eren preocupants el 2016 i ha admès que aquest és un problema “estructural” al que s’hi ha de posar solució, però ho ha desvinculat de l’aplicació de model d’escola catalana. També ha expressat la voluntat de revertir les retallades i tancar una calendarització amb els sindicats, a més d’anunciar que hi haurà un segon procés d’estabilització de 27.000 places a partir del setembre. La nova consellera s’ha mostrat partidària de la idea de fer un gran acord de país perquè l’escola catalana sigui “una institució d’equitat i igualtat d’oportunitats”.
Des del PSC, malgrat ser molt crítics amb les dades sobre competències bàsiques, l’abandonament escolar i el tarannà del departament amb Cambray, també han “estès la mà” a Simó per fer un canvi de model de governança, ha expressat la diputada Ester Niubó.
El diputat de la CUP Carles Riera ha censurat els discursos “força cofoistes, amb poca autocrítica i gairebé cap proposta nova” d’Aragonès i Simó en un context en què “l’escola catalana està en crisi”. I, a més, ha retret a la consellera que “avui hagués hagut d’arribar amb un acord amb la comunitat educativa i sindicats; temps n’hi havia”.