Societat

El carnet, passat l’estiu

Les llistes d’espera per fer les classes de pràctiques s’allarguen quatre mesos

Avisen d’una “tardor calenta” si la DGT no posa més examinadors i administratius

Els alumnes, els més perjudicats, i les afectacions per als professionals del transport

La DGT es va comprometre el 2015 a incrementar les plantilles

En Pau va esperar a fer els divuit anys, el juny passat, per apuntar-se a l’autoescola. Confiava tenir el carnet de conduir per Nadal, però no va aprovar la teoria a la primera. Al segon intent se’n va sortir però es van esvair els seus plans amb una llista d’espera, de com a mínim tres mesos, per començar a fer les pràctiques al volant. No s’atreveix a fer cap pronòstic de quan es traurà el carnet. “He dit que no a una feina a l’estiu perquè ho veig molt just abans de vacances”, diu resignat aquest jove de Mataró que finalment ha aconseguit que li assignin un professor a l’autoescola per fer pràctiques seguides i mirar de pujar a examen abans de l’agost.

Les autoescoles arrosseguen des del 2011 retards i llistes d’espera per examinar de pràctiques els alumnes perquè hi ha una plantilla insuficient d’examinadors de la Direcció General de Trànsit (DGT). “No podem portar-hi més alumnes dels que ens assignen depenent dels examinadors que hi ha”, explica Àlex Requena, que dirigeix l’autoescola que té a Sant Joan Despí en què cada deu dies pot portar a examinar-se una vintena d’alumnes. “No els podem enganyar, si venen ara és impossible i s’hauran d’esperar fins passat l’estiu”, explica Requena, que es queixa d’un sistema que no és àgil i no respon a la demanda que es dispara cada any a les portes de les vacances, quan tenen més gent jove que aprofiten que acaben els estudis per intentar treure’s el carnet. És, però, quan hi ha més problemes als centres de formació per encabir els alumnes que volen mirar d’aprovar abans de les vacances, quan es deixen de fer exàmens. “Nosaltres som els que quedem malament amb els alumnes i les famílies quan és la DGT que no està a l’altura”, es queixa el director de l’autoescola Requena que entén el neguit dels alumnes que van amb “la por i la pressió” perquè saben que si no aproven els tocarà “començar de zero” i entrar de nou a la “borsa desesperant”. Això és el que li va passar a en Guillem, un jove d’Argentona, que ja condueix després d’un llarg periple a l’autoescola esperant el torn per examinar-se després d’haver de renovar el seu expedient per aconseguir superar la prova pràctica a la tercera.

El principal motiu dels retards i les cues per examinar-se és que falten examinadors, però des de les autoescoles critiquen que també falta personal administratius a les oficines de la DGT. “Estan tant en precari que fins i tot algun examinador s’ha posat a tramitar sol·licituds dels expedients d’examen”, denuncia la presidenta de la Federació d’Autoescoles de Barcelona, Teresa Coll, que augura una “tardor calenta” si la DGT no compleix el compromís de reforçar la plantilla i destinar més professionals al territori. A finals del 2022 es va presentar al Ministeri d’Interior el pla perquè l’administració dotés de més personal les quatre prefectures catalanes però, segons explica Teresa Coll, la “benedicció final” depèn del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, on “està encallat” en una situació que es va agreujant i que està ofegant el sector, que es planteja mobilitzar-se.

La DGT es va comprometre el 2015 a incrementar les plantilles de personal examinador per atendre l’excés de demanda, si bé aquest compromís no ha arribat. Només a la ciutat de Barcelona i l’àrea de la demarcació s’examinen uns 6.000 alumnes cada vuit dies i la borsa d’aspirants esperant a poder fer el mateix és de 20.000 alumnes. Es calcula que es necessitarien un reforç d’una vintena d’examinadors més a Catalunya per escurçar les borses d’aspirants.

La situació és preocupant perquè està afectant la programació i la formació a les autoescoles. “No saps si agafar més professors per repartir els alumnes que tens esperant perquè depens dels examinadors i acabes fent un tap amb els professors”, es lamenta el propietari de l’autoescola Requena, que critica el sistema Capa, que es va implantar a totes les prefectures, per repartir les hores, premiant amb més temps d’examen els centres que tenen més percentatge d’aprovats al primer intent. “No funciona perquè mai tens una plantilla fixa d’examinadors”, diu Requena, que lamenta que l’ampliació es faci amb “comptagotes” sense compensar el nombre de baixes, les jubilacions i tenint en compte que els examinadors, que són funcionaris, demanen canviar el destí perquè els resulta massa elevat el cost de la vida a Catalunya. La plantilla d’examinadors es van plantar el 2017, fent sis mesos de vaga, per reclamar millores salarials.

Les autoescoles reclamen mesures urgents per agilitzar els exàmens en aquelles direccions que tenen més retards. “Estem angoixats perquè et limiten sense els recursos per deixar-nos treballar”, es queixa Requena, que forma part de la Federació d’Autoescoles de Catalunya que agrupa el 90% dels centres de formació viària, unes 900 autoescoles. La pandèmia va aturar l’activitat, sense examinar i amb molts professors de baixa per covid, fet que va agreujar la situació. A continuació, ha vingut la inflació derivada de la guerra d’Ucraïna que ha fet disparar els preus dels carburants que les autoescoles han mirat de repercutir “fins a un punt” en el preu de les pràctiques. “Volem fidelitzar els qui tenen la necessitat de formar-se, treure’s el carnet, defensen.

Un maldecap per al transport

Els futurs conductors de camions i autobusos acaben a les mateixes llistes d’espera que els alumnes de les autoescoles. “Perdem alumnes pel camí que fan la teoria amb nosaltres i es cansen d’esperar per anar a examen o troben altres feines abans”, explica el director de l’associació de transportistes Asetrans de Girona, Jordi Esparraguera, que amb col·laboració amb les autoescoles dela zona van poder formar un total de 75 professionals l’any passat. Com a associació miren de buscar recursos de la Cambra de Comerç o de l’administració per destinar a la formació de joves per conduir camions. “El carnet a la butxaca els pot servir si els falla la feina”, defensa Esparraguera, que reclama que es destini els recursos per contractar més examinadors per facilitar aquesta sortida professional a un sector en què costa trobar relleu generacional.

Suport dels transportistes.
La falta de personal a la DGT perjudica el sector del transport, que necessita formar més professionals i conductors d’autobusos. “Sense anar coordinats amb el gremi de les autoescoles, estem al mateix vaixell”, reconeix al capdavant d’Asetrans Girona, Jordi Esparraguera, que explica que no deixen de pressionar i reunir-se amb la DGT per buscar solucions.“Si les autoescoles es planten tindran el nostre suport.”
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.