Societat

Europa tomba la limitació de llicències VTC a Barcelona

El TJUE considera que és una restricció a la llibertat d’establiment

El sector del taxi diu que la sentència permet limitar les llicències per raó de trànsit o medi ambient però anuncia mobilitzacions per dimecres vinet

La norma que limita les autoritzacions a vehicles de transport amb conductor (VTC) a una per cada 30 taxis a l’àrea metropolitana de Barcelona és contrària al dret europeu. Així ho estableix una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que considera que exigir una autorització específica addicional i limitar el nombre de llicències són “restriccions que limiten la llibertat de l’establiment”. En la sentència, publicada aquest dijous, el TJUE obre la porta, però, a poder exigir en alguns casos aquesta autorització addicional “si és necessari per a la bona gestió del transport” i sempre que sigui amb “criteris objectius” i “sense arbitrarietats”. La sentència, aclareix, no obstant, que entre aquest objectius generals no pot estar “garantir la viabilitat econòmica dels serveis de taxi, un motiu de caràcter exclusivament econòmic”.

El sector del taxi ja ha dit que aquesta sentència “no afectarà al decret de VTC de Catalunya a curt termini”i el seu portaveu, Tito Álvarez, s’ha mostrat fins i tot “satisfet” perquè entén que s’obre la porta a limitar les llicències per motius de trànsit o medi ambient. Àlvarez ha assegurat fins i tot que un informe de l’Ajuntament de Barcelona tanca la porta a introduir més VTC per no augmentar el trànsit. Amb tot, Álvarez ha fet una crida a la mobilització per a dimecres de la setmana vinent.

El cas per la norma de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limita les VTC va arribar a la justícia després que l’empresa Prestige and Limousine, titular d’autoritzacions de serveis de VTC a l’AMB, impugnés davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el reglament de les VTC al conjunt de l’AMB i demanés la seva anul·lació. Les empreses de VTC al·legaven que les limitacions i restriccions que imposa el reglament pretenen obstaculitzar l’activitat i protegir els interessos del sector del taxi.

Davant els dubtes a l’hora d’analitzar el cas, el TSJC va elevar-lo amb una pregunta prejudicial al TJUE en la qual qüestionava si la norma que limita les autoritzacions a les VTC s’ajusta a la normativa europea de competència i sobre l’exigència de doble autorització per sonar servei.

Reformulació

L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) considera que la sentència “obre la porta a una reformulació íntegra” de la normativa actual a Barcelona. Competència ha emès un comunicat en que avança que cal promoure una legislació que possibiliti “ambdues activitats, reconeixent drets i obligacions equivalents als diferents operadors”, i on les limitacions per operar “respectin els principis de no discriminació, necessitat, proporcionalitat i mínima distorsió”.

En la mateixa línia d’álvarez, la segona tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanzveu, ha valorat la sentència del TJUE sobre les VTC com “una bona notícia” perquè “clarifica la normativa” o obre la porta a que les ciutats puguin establir restriccions per evitar contaminació o congestió.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.