Catalunya, a la cua en comprensió lectora a quart de primària
Només Ceuta i Melilla treuen uns resultats pitjors
Obtenen 14 punts per sota de la mitjana espanyola
Només un 11% dels alumnes diu que no li agrada llegir quan a Europa és el 21%
Els alumnes de quart de primària de Catalunya estan a la cua pel que fa a comprensió lectora en el rànquing de l’estat. Només Ceuta i Melilla obtenen uns resultats pitjors, segons l’anàlisi de les dades publicades avui en el darrer Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) 2021. Segons aquest rànquing, Catalunya obté una puntuació de 507, 14 punts per sota de la mitjana espanyola que se situa en 521 i 21 punts per sota de l’europea, amb 528 punts. Les comunitats amb millor puntuació, i que segons els paràmetres de l’estudi fregarien una comprensió lectora “alta” són Astúries(550), Madrid (539) i Castella i Lleó (538). Catalunya, en canvi, es quedaria a la part baixa juntament amb les Illes Canàries (510), Ceuta (498) i Melilla (499).
Segons recull l’ACN, les dades del PIRLS mostren que a Espanya, el 12,7 % de la variabilitat en els resultats dels estudiants en comprensió lectora es pot atribuir a l’estatus social, econòmic i cultural, un percentatge més baix del que passa a la resta de països. Per sexes, els percentatges de nois i noies que han assolit el nivell alt de comprensió lectora és pràcticament igual (36% noies, 35% nois), unes xifres, que també són significativament inferiors a la mitjana europea.
L’estudi també mostra que només un de cada deu estudiants de quart curs de primària a Espanya (11%) afirma que “no li agrada llegir”, per sota de la mitjana europea que se situa en un 21%. En aquest punt, tampoc surt ben parada Catalunya. Mentre al conjunt del territori nacional, més de la meitat dels estudiants de quart admeten que els agrada molt llegir, a Catalunya aquest percentatge és del 44%.
El PIRLS avalua la comprensió lectora de l’alumnat en el seu quart curs de primària. En termes generals, i comparant la situació espanyola amb la de la resta de països europeus que consten a l’estudi, es denota una “baixada generalitzada” del rendiment de l’alumnat pel que fa a la comprensió lectora. Segons l’estudi, aquesta baixada podria ser “conseqüència” de l’impacte de la pandèmia de la covid.
En aquest sentit, les xifres mostren una baixada de la puntuació mitjana a Espanya, però també de la mitjana europea, que “trenca amb el comportament ascendent” que s’havia registrat en les darreres edicions de 2011 i 2016.