Política

Es busca cap d’obres

El nou mandat a l’Ajuntament de Barcelona estarà caracteritzat per una nova fase d’obres de pes, sigui quina sigui l’opció vencedora

Encara queda pendent de finalitzar l’eix verd de Consell de Cent i les obres en curs a Via Laietana

PLANS D’OBRA DE LES PRINCIPALS CANDIDATURES

BenC
Persistir
en el projecte de superilles amb vint transformacions més durant els propers dos mandats.
PSC
Canviar
del model superilla al d’interior d’illes, recuperant-ne 30, i un ambiciós pla de cobertura de les rondes.
TxBCN
Apostar
per la cobertura de la ronda de Dalt i la connexió del barri de Marina i el Paral·lel actuant a la ronda Litoral.
ERC
Posar fi
a autopistes urbanes com el carrer Aragó, l’avinguda Madrid o la Gran Via, i cobrir la ronda de Dalt.

Una vara però també un casc. Aquests seran els dos símbols distintius del nou alcalde o alcaldessa de Barcelona de cara al nou mandat que avui es comença a dibuixar a les urnes. Si una cosa ha quedat clara durant aquesta llarga campanya electoral és que tots els partits s’han sumat a l’afany transformador de la ciutat impulsat per Barcelona en Comú i traduït en obres als carrers i, sigui quina sigui l’opció que lideri els quatre futurs anys de govern, tots tenen projectes que faran que la ciutat continuï amb obres de primer nivell.

D’entrada, la nova alcaldessa o alcalde haurà de fer un seguiment de la finalització dels treballs de la superilla de l’Eixample i de la primera fase de Via Laietana. Els terminis s’han tirat a sobre dels operaris, i si bé l’eix verd de Consell de Cent està enllestit en molts punts, ahir, dissabte, encara es treballava en espais crítics de l’obra i demà s’haurà de continuar fent.

S’han endarrerit les obres a la confluència de Consell de Cent i Rocafort, on hi ha d’anar una plaça, i també en més d’un tram del carrer Girona, on, per exemple, encara es treballa en la fase d’excavacions d’una masia del segle XVIII que va aparèixer entre el carrer Mallorca i la Diagonal. L’objectiu d’acabar la superilla abans de les eleccions no s’haurà complert, tot i que a mitjans del mes de març es va fer una festa d’inauguració en els primers trams que s’enllestien.

Pel que fa a la Via Laietana, les obres d’excavacions arqueològiques al carrer Junqueras també han endarrerit el projecte. Ara es treballa encara en la feixuga tasca de posar llambordes i acabar la vorera fins a la paret. A Via Laietana encara hi ha feina a la plaça Antoni Maura i al tram superior del carrer, entre l’escultura a Cambó i la plaça Uquinaona. Qui governi a l’Ajuntament també es trobarà la part baixa de la Rambla aixecada, la Diagonal oberta per les obres del tramvia o la millora de Pi i Margall a mig fer.

Proposta Colau

La filosofia de pacificació dels carrers que impregna els projectes de Via Laietana o Consell de Cent s’estendrà per tota la ciutat si Ada Colau torna a ser alcaldessa. La proposta d’urbanisme feta pels comuns durant la campanya comporta aprofundir en el model d’eixos verds amb un total de 30 noves realitzacions i una mirada llarga tenint com horitzó l’any 2030.

Entre els carrers on els comuns volen actuar hi ha la Rambla del Carmel, Via Júlia, la part alta del carrer Balmes, Creu Coberta –on els diumenges ja s’hi talla el trànsit per l’obertura de carrers–, passeig de la Zona Franca o l’avinguda de Madrid, entre d’altres.

Colau també aposta per acabar de connectar el tramvia per la Diagonal, entre Verdaguer i la plaça Francesc Macià.

Proposta Collboni

El PSC no vol sentir més la paraula superilla i en el seu cas proposa un pla d’obres de 171 milions per obrir 31 nous interiors d’illa, com espai pacificat dins el districte de l’Eixample. És un projecte a vuit anys que Collboni considera “més ecològic”. Ara bé, el gran projecte d’obres pel qual aposta el candidat socialista és la cobertura de les rondes. En un primer moment, Collboni parlava de cobrir la ronda de Dalt, amb un pla a dotze anys invertint 300 milions d’euros, però finalment ha doblat l’aposta i ara ja parla d’estudiar el cobriment de trams de la ronda Litoral, amb un pla faraònic.

Proposta Trias

Jaume Collboni i Xavier Trias coincideixen en la necessitat de cobrir la ronda de Dalt. Trias considera que aquesta operació és fonamental per “fer entrar el verd de Collserola a la ciutat”. Amb una llosa que cobreixi la ronda, s’incrementa la permeabilitat amb els barris de muntanya, i aquest és l’objectiu.

Ara bé, el gran projecte urbanístic que es proposa impulsar Trias, i que ell mateix defineix com “una revolució de veritat”, és convertir el tram de la ronda Litoral entre la Zona Franca i Colom en un passeig. Trias vol baixar la ronda al terra i convertir el traçat actual de la ronda en un passeig per comunicar el nou barri de la Marina amb el Paral·lel.

Proposta Maragall
Dissabte de la setmana passada, Ernest Maragall va fer enfilar els periodistes que han seguit la seva campanya en un autocar per ensenyar-los els punts clau de la ciutat on, al seu entendre, cal actuar. Pel que fa a l’urbanisme, la seva proposta es pot dir que és mixta, perquè per un costat proposa reduir autopistes urbanes com són el carrer Aragó, la Gran Via o l’avinguda de Madrid, i també aposta per cobrir la ronda de Dalt.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.