Unió Europea
Brussel·les planteja que les importacions de menys de 150 euros també paguin aranzels
La Comissió Europea proposa una reforma del sistema de duanes
Brussel·les proposa la creació d’una plataforma única per controlar les importacions a la Unió Europea (UE), “simplificant” els processos burocràtics i garantint que els productes que entren a la Unió “compleixen amb els estàndards de seguretat”, informa l’ACN. Segons els càlculs de la Comissió Europea, aquesta eina -batejada com a EU Customs Data Hub- permetrà estalviar un total de 2.000 milions d’euros en costos operatius al conjunt dels estats membres.
Per altra banda, Brussel·les també vol eliminar la norma que eximeix als productes amb un valor inferior a 150 euros de pagar drets de duana, un sistema “altament explotat pels estafadors”, segons la Comissió Europea. L’executiu comunitari alerta que fins al 65% dels paquets que entren a la UE estan infravalorats per esquivar així al pagament d’impostos.
La proposta presentada aquest dimecres busca alleugerir “la pressió sota la qual operen actualment les duanes de la UE”, que reben uns “alts volums” de productes, procedents sobretot del comerç en línia.
Amb la reforma que es vol dur a terme, les empreses que vulguin comercialitzar béns a la UE hauran d’introduir la informació dels seus productes en una sola plataforma, mentre que l’autoritat duanera de la Unió disposarà d’una eina universal per recollir dades i efectuar els controls pertinents, substituint així els més de cent sistemes actuals que tenen els estats, assegura la Comissió Europea en un comunicat recollit per l’agència ACN.
De fet, l’executiu comunitari defensa que la posada en marxa de la plataforma facilitarà als països centrar la seva atenció en “frenar l’entrada de béns insegurs o il·legals” i protegir la UE de productes que “van en contra dels seus valors”, com ara el canvi climàtic, la desforestació o el treball forçat.
Estalvi de 2.700 milions
Més enllà dels beneficis per als estats, la Comissió Europea estima que les empreses podran estalviar 2.700 milions d’euros anuals. En el comunicat publicat aquest dimecres, explica l’ACN, l’executiu defensa que els importadors tampoc hauran d’aplicar canvis pel que fa als detalls que aportin a les oficines de duanes, sinó que la informació tan sols s’enviarà i serà analitzada d’una forma “més eficient”.
Per altra banda, la Comissió Europea proposa crear una categoria especial que inclogui aquelles cadenes de subministrament “transparents i fiables”. Les empreses incloses en aquesta categoria –anomenada ‘Trust and Check’– podran posar les seves mercaderies en circulació sense cap intervenció duanera.
Els consumidors
Pel que fa als consumidors, diu l’ACN, la norma vol assegurar que als compradors no se’ls afegeixen càrrecs addicionals quan els arriba un paquet. Un cop el sistema es posi en marxa, els venedors hauran d’aplicar els càrrecs d’enviament a les oficines de duanes per assegurar que els clients “no s’emporten sorpreses”.
Pla ambiciós
El comissari europeu d’Economia, Paolo Gentiloni, ha assegurat que la reforma presentada aquest dimecres és “la més ambiciosa i comprensiva” des que la Unió Duanera va entrar en funcionament l’any 1968. La seva posada en funcionament, però, s’entreveu llarga. El calendari amb el qual treballa la Comissió Europea estima que, a partir del 2028 les empreses de comerç en línia començaran a tenir accés a la plataforma única. De cara al 2032, explica l’ACN, s’espera que l’eina estigui disponible per a totes les companyies, que podran fer-la servir de forma voluntària. Finalment, l’ús de la plataforma passarà a ser obligatòria per a totes les empreses el 2038.