Serveis

successos

Una mala revisió va causar el xoc de trens de Vila-seca l’estiu passat

La investigació de la comissió del ministeri de Transports conclou que no es van revisar bé els frens del tren de mercaderies de Captrain que va col·lisionar contra un Rodalies que va causar ferits greus

“La causa de la col·lisió frontal va ser la insuficiència de frens del tren 95172 [Captrain] causada per manca d’ajustament en els timons de fre després de la realització d’una operació de reperfilat de les rodes. S’ha considerat com a factor contribuent la realització d’una prova de frenada incapaç de detectar la insuficiència de fre. S’han considerat com a factors sistèmics l’absència de procediments per a les labors posteriors al reperfilat i per a la realització de les proves de frenada”. Aquesta és la conclusió a que arriba la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris (CIAF) del ministeri de Transports respecte del xoc frontal entre un tren de mercaderies de l’empresa Captrain i un tren de Rodalies amb 75 passatgers, a tres quarts de deu de la nit del 12 de juny del 2022 a Vila-seca, un accident que fa provocar sis ferits greus, setze de lleus i set contusionats. La via va estar tallada fins a les 6 del matí del dia 13.Un total de 72 trens van partir retard: 3 de llarga distància, 55 de mitja distància i 14 de mercaderies. També es va haver de transbordar un tren i se’n van cancel·lar 14 més. La reforma del tren de mercaderies s’havia fet als tallers de Gestió i Manteniment de Material Ferroviari (GMF) de Constantí des d’on el tren va sortir en direcció a Barcelona Can Tunis. A la sortida de Reus, a les 21:35 h. el tren comença a recórrer un tram en pendent que posa en evidència la insuficiència dels frens i el maquinista ho comunica al punt de comandament a les 21:44 h. informant-lo que de manera imminent que s’haurà de saltar la senyal de parada situada a la bifurcació de Vila-seca i que estava en mode de parada precisament per protegir l’itinerari del tren de Rodalies que sortia del’estació de Vila-seca. Des del centre de control s’intentarà avisar al conductor del tren de Rodalies sense poder-hi contactar.

Sense la senyalització l’accident hauria pogut tenir conseqüències més greus perquè, quan el tren de mercaderies se salta la senyal de parada, automàticament es dispara també en mode parada la senyal propera però en direcció contrària per al tren de Rodalies. Així, el de passatgers estava aturat en la segona senyal quan el de mercaderies va xocar amb ell a les 21:46 h. Tot i que no li atribueix responsabilitat en l’accident, el responsable de circulació que treballava al centre de Control de Tràfic Centralitzat (CTC) de l’Estació de França de Barcelona va donar positiu d’alcohol.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.