B-40 limitada a ronda fins a Sabadell i amb pressupost al marge del deute pendent
El secretari d’estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas diu que es buscarà una altra fórmula de finançament
Els dos govern es reuniran una altra vegada la setmana que ve
Primers passos per desencallar el projecte de la B-40 entre Terrassa i Sabadell amb connexió ala B-124 Castellar que formava part del pacte de pressupostos de la Generalitat entre ERC i el PSC. La reunió d’avui entre els responsables dels dos govern ha acabat amb el compromís del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana perquè la infraestructura de poc més de sis quilòmetres no es financi a través de la disposició addicional tercera de l’Estatut sinó amb una “altra fórmula”, com ha explicat el secretari d’estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas i recull l’ACN.
Aquesta seria la primera concessió que l’executiu espanyol està disposat a acceptar respecte el primer conveni que plantejava al govern de la Generalitat ja des del juny passat en el que establia que pagaria el tram a càrrec del deute d'inversió en infraestructures que havia d'equiparar-se al percentatge del PIB aportat des de Catalunya a les arques de l'Estat entre el 2007 i el 2013. De fet enviarà la nova proposta els propers dies al govern català amb la intenció de concretar una reunió la setmana que ve que serveixi per posar sobre paper i acordar definitivament el tema. La segona concessió que el ministeri sembla que està disposat a fer és acceptar que no tingui un tractament el quart cinturó / B-40, que ara acaba en una rotonda a Terrassa, fins a Sabadell i incloent la connexió amb la B-124 cap a Castellar del Vallès, sinó que es faci en format de ronda. De fet, és el que literalment diu l’acord que van firmar ERC i PSC al que sempre s’ha agafat l’executiu català i el conseller de Territori, el sabadellenc Juli Fernández: “Fer efectiu, dins del primer trimestre de 2023, amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana el conveni d’acord i finançament que garanteixi la redacció del projecte de la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar, proposada en el Pla Específic de Mobilitat del Vallès”.
La intenció del govern d’Aragonès és esvair qualsevol ombra de dubte perquè es vinculi aquesta infraestructura amb la prolongació del quart cinturó/B-40 en format autovia fins a Granollers, a la que ERC sempre s’hi ha oposat. Fonts de la Generalitat, com recollia l’ACN, han remarcat que volen per escrit el compromís del govern espanyol de buscar una font de finançament alternativa a la disposició addicional tercera i que les obres es limitin a la ronda nord sense entrar en una possible prolongació fins a Granollers com vol el PSC.
Lucas ha afirmat que és “factible” i “possible” tancar un acord abans de les eleccions del 28-M tenint en compte “la voluntat d’ambdues parts demostrada avui”.
A la sortida, la secretària general de Presidència, Núria Cuenca, ha assegurat que les dues parts tenen “ganes d’arribar a un acord al més aviat possible” i s’han emplaçat a “treballar ràpidament”.
La trobada s’ha fet dues setmanes després que acabés el termini per tancar l’acord i la d’aquesta tarda ha estat la primera reunió presencial que han mantingut a Madrid. Les dues parts havien intercanviat prèviament documents i fonts de la Generalitat apuntaven que hi havia opcions d’arribar a una entesa.
Per part del Govern han assistit a la trobada la secretària general de Presidència, Núria Cuenca; el secretari general de Territori, Joan Jaume; i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas. I del govern espanyol hi han participat el secretari d’estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas, i el secretari general d’Infraestructures, Francisco Javier Flores.