Tecnologia
Mobile World Congress
Un Mobile que es queda sense mòbils
L’aprofitament del 5G, amb la realitat expandida al capdavant, pren el protagonisme als telèfons nous, cada cop menys visibles
El congrés torna a ser el que era: ple com un ou, amb propostes atractives i anuncis de profunditat
Les ulleres de realitat virtual permeten tornar a ballar a la discoteca Maddox de Platja d’Aro
Hi h avia una vegada un congrés en què els fabricants de telèfons presentaven els seus nous models i la gent feia cua per tocar-los, provar-los i filmar-los abans que ningú. Però això era en un conte sobre un altre Mobile World Congress, el de fa uns quants anys. El model actual ja va un pas més enllà. Ha deixat en un segon pla l’evolució dels aparells i ara mira cap al futur. L’edició que va arrencar ahir se centra principalment en les noves solucions per aprofitar la velocitat i la baixa latència de la xarxa 5G amb models d’ús (i sobretot de negoci, que això és el que importa de debò al MWC) que ja poden ser reals en molts entorns. I si no, ho seran molt abans del que ens pugui semblar. En destaca especialment la realitat expandida, que inclou tant la realitat virtual com l’augmentada.
D’aquí que passejant pels vuit pavellons de la Fira de Barcelona sigui molt més fàcil trobar expositors amb experiències en el metavers, ulleres immersives, recreacions en entorns virtuals i generadors d’avatars que no pas aquelles taules gegants amb un reguitzell de mòbils subtilment lligats per ser traginats, però no massa.
De fet, segons càlculs de l’organització, més de la meitat dels visitants de la fira no procedeixen estrictament del món de la telefonia. Ara l’interès s’ha traslladat a altres punts relacionats amb tot l’ecosistema que floreix al voltant de les comunicacions en mobilitat. I un dels punts més cobejats ahir, en el primer dia del congrés, era l’accés a un dron amb capacitat per traslladar quatre passatgers instal·lat a l’espai de SK Telecom, el principal operador de telecomunicacions de Corea del Sud. Sense capacitat per aixecar el vol en un espai tan reduït, oferia un vol virtual amb ulleres immersives que deixava meravellats els assistents. En alguns moments l’espera per pujar-hi va superar l’hora de durada, al més pur estil Port Aventura. En tot cas, l’atracció no només mostra una tendència tecnològica; també és símptoma de la recuperació que ha experimentat enguany el mateix Mobile impulsat gracies a les empreses asiàtiques, que tornen a fer-s’hi presents amb intensitat, per bé que encara amb menys congressistes que en el passat. En vista de com estaven de plens ahir els passadissos del congrés, amb moments i zones on costava molt obrir-se pas entre la multitud, tot apunta que el congrés superarà amb facilitat els 80.000 visitants que auguraven els organitzadors. Per cert, hi ha una cosa que no canvia, el públic continua sent eminentment masculí, i una que sí, les mascaretes ja són testimonials, el gel hidroalcohòlic ha desaparegut, i tornen amb força les encaixades i unes proximitats en les aglomeracions que generen certa inquietud als que van patir amb intensitat la pandèmia.
Experiències ‘figitals’
Un altre dels grans exponents de com es podria implementar la realitat virtual o augmentada ben aviat l’ofereix la Mobile World Capital Barcelona. Proposa una ruta pels diferents espais que té al congrés per viure experiències figitals. Així en diuen, de les propostes que uneixen el món físic i el digital i que en aquest cas abasten els cinc sentits, però no alhora. Una d’aquestes propostes permet emular l’arquer Antonio Rebollo en la cerimònia inaugural dels Jocs de Barcelona, mitjançant (és clar) unes ulleres de realitat virtual però també unes mànigues sensoritzades que es relacionen amb el tacte i transmeten la sensació de regular la intensitat de l’arc i fan que es noti la pressió de la corda, mentre se sent l’ambient de l’estadi de fons. No és l’únic recinte esportiu o d’oci que es recrea: un aparell envia la fragància de la gespa del Camp Nou (entre moltes altres) als congressistes, i unes altres ulleres amb auriculars permeten recordar la música dels setanta i els vuitanta i tornar a la pista de ball de l’antiga discoteca Maddox de Platja d’Aro, recreada digitalment per a l’ocasió.
També hi ha una parada en la ruta que permet interactuar amb el gust, en un tast de bombons en què la intel·ligència artificial també hi té alguna cosa a dir. A partir de com s’ha reaccionat a les proves olfactives, els algoritmes determinen quin dels bombons disponibles, creats pel petit dels germans Roca, resulta més apropiat per a cadascú. “A mi me n’ha tocat un amb tocs de cítric”, deia un visitant en l’experiència, que es completa amb... (és clar) més ulleres immersives per ampliar l’experiència i saber quan cal menjar la xocolata.
N’hi haurà que trobaran que això és anar massa lluny, que no cal tant muntatge per gaudir d’un dolç, però el director general de MWCapital, Francesc Fajula, ho veu diferent. Per ell i el seu equip són experiències gamificables que marquen la tendència del que vindrà, sigui o no en aquest format. “Tothom parla de metavers, de realitat virtual i augmentada, d’intel·ligència artificial, i al MWC tenim casos concrets que segurament d’aquí a uns mesos o anys veurem a tot al món, però que avui només es poden veure aquí.”
Aprofitant la primera jornada del congrés, la GSMA, l’associació d’operadores de telefonia mòbil que organitza l’esdeveniment, va presentar el seu informe sobre l’estat del sector a nivell mundial. Segons les seves dades, el 5G superarà el 4G i es convertirà en la tecnologia mòbil dominant a partir del 2029, quan l’adopció del 5G serà superior al 85% en els principals mercats. Les operadores esperen arribar a 1.500 milions de connexions 5G aquest any i als cinc mil milions al final de la dècada. A més, la GSMA també va anunciar que 21 grans operadores s’han aliat per crear un marc comú per competir amb Google i Apple en el mercat de les aplicacions mòbils.
Felip VI, amb corona o sense?
Per cert, que el conte d’aquesta edició del Mobile també tenia un rei –per uns molt bo i per altres, molt i molt dolent– que semblava especialment interessat en les noves tecnologies. Tant, que per primer cop va passejar per la fira en sessió de matí, en la visita oficial, i també a la tarda a nivell particular. Se sap que en algun moment va fer anar les ulleres de realitat virtual i que una empresa catalana li va fer el seu propi avatar. No consta si la seva rèplica virtual duia corona o no, ni tampoc si el monarca va visitar l’estand d’una coneguda marca de tecnologia xinesa que va presentar en la fira un gos robòtic. Però en qualsevol cas, vet aquí un gos i vet aquí un gat, que el Mobile ja ha començat.