Arts escèniques

El Maldà reviu un Sant Sopar amb ressò àcrata

La companyia Els Pirates, que dirigeixen la sala, apadrinen el Col·lectiu Pedant a Missa i Repicant

Jordi Vidal presenta la divertida ‘Guillermotta’ els diumenges al migdia, a l’hora del vermut

Falsterbo plegava fa uns dies al Palau de la Música, després de més de mig segle de trajectòria folk. Demà es presenta el Col·lectiu Pedant a Missa i repicant al Maldà, una nova fornada de teatre de joglar, en què la música narra uns història coneguda, rimada i la salpebra amb referències que s’emmirallen en l’actualitat. Sant Pere el farsant s’inspira en les tres negacions de Pere la nit que detenen Jesús com recull l’evangeli de Sant Lluc. El mon ideal, utòpic, de compartir i no ambicionar res més que la puresa, s’estimba per la por i la desorientació dels apòstols. Per als membres del grup, que admeten conèixer la Bíblia més com un bestseller que com a llibre d’on s’extreuen les homilies, identifiquen aquells apòstols en una mena d’anarquistes que aspiren a una revolució fins que el Poder establert decapita l’organització. Aquesta farsa musical, amb un cert regust de teatre desmenjat, brut, que confon intèrprets i personatges, es podrà veure fins el 12 de març al Maldà.

Els Pirates es van conèixer arran del projecte impulsat per l’Ajuntament de Barcelona de representar Brundibár amb alumnes d’escoles de música fa més de 20 anys. Un grapat d’aquells entusiastes estudiants del conservatori (fins a catorze!) es van atrevir a fer una adaptació d’Els Pirates, que havien representat Dagoll Dagom dos anys abans, i ja van assentar el pinyol d’una companyia amb el nom d’aquest muntatge. Els Pirates regenta el Maldà des del 2013.

El Col·lectiu Pedant a Missa i Repicant (nascut el 2017 a Espolla) admet que coincideixen amb Els Pirates en la seva manera d’entendre la música i el teatre. Exposen la seva versió sense pretensions d’espectacularitat. Són, això sí, un repartiment notable que s’alterna el paper de músics amb el de personatge de manera orgànica, sense buscar codis que ho justifiquin. És similar als seus coneixements de religió. Potser no saben gaire del salms i dels evangelis apòcrifs però sí que dominen el musical Jesus Christ Superstar i, des d’aquesta perspectiva, s’atreveixen a brindar com si fossin a la taverna d’Els miserables abans que les barricades de París s’esmicolin davant de l’exèrcit. El seu quadre d’un anarquisme victoriós dura el que aguanta un somni i, a partir de llavors, arriba el patir pel pedregar per reconstruir íntimament la creença per a un mateix. En aquest viatge als inferns, s’aboquen als quadres grotescos per apuntar la desesperació dels protagonistes.

Sant Pere el farsant és un text que el Maldà va rescatar de la convocatòria de Teatres de Proximitat (2022). Ja s’havia fet una primera versió com a laboratori d’Els Malnascuts a la Sala Beckett (2019). El primer espectacle de la companyia és Les aventures extraordiàries de Fiona Pereshtròikvitx (2017) que, després de vàries representacions s’ha estrenat recentment el format cinematogràfic (allotjat a Flimin). El col·lectiu ja està treballant una tercera peça, El perro Cantautor, de hambriento a emperador, que va guanyar una beca Carlota Soldevila per a dramatúrgies d’art de carrer (2021) i ha iniciat el procés de creació en una residència a la Fabra i Coats.

El Col·lectiu Pedant a Missa i Repicant integra el grup Ludwig Band que compta amb un parell de discos editats a The Indian Runners: Al límit de la tonalitat (2020) i La mateixa sort (2021).

Vermut ‘Guillermotta’

Des d’aquest diumenge al migdia i fins el 12 de març, Jordi Vidal i Jordi Cornudella traslladen l’univers de Guillermotta al Maldà. La peça, que repassa trajectòria usical de guillermina Motta i que es distancia molt dels típics hits es va estrenar a l’Atrium l’any passat i ha rebut distincions dels Premis de la crítica (categoria actor de musical) i del Teatre Barcelona (espectacle musical de proximitat i interpretació de musical). Guillermina Motta, que es va mostrar distant en saber que es preparava aquesta dramatúrgia, s’hi va interessar en veure el repartiment que es triava i ha acabat sent una de les fans en algunes de les funcions d’un muntatge que s’ha prodigat arreu pel seu caràcter festiu. També va ser al Maldà on The Feliuettes van fer una peripècia divertida homenatjant núria Feliu i la cantant de Sants n’era una de les espectadors a primera filera que aplaudia aquell humor tant fresc i fet amb el major respecte cap a unes veus que van modernitzar el repertori català durant la dictadura.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.