mobilitat
El descompte al transport públic ha costat 70 milions
L’abaratiment accelera el retorn d’usuaris però encara s’està un 7% per sota dels viatges d’abans de la pandèmia
La T-usual creix un 157% i un 28% d’usuaris diu que ara usa més el servei públic
Les bonificacions al transport públic impulsades pel govern espanyol amb l’anunci de la gratuïtat a Rodalies durant el darrer quadrimestre del 2022 han suposat un dèficit sobrevingut de 70 milions segons va informar ahir l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). De fet, com a conseqüència dels descomptes o la gratuïtat a Renfe, del setembre al desembre s’ha ingressat menys que en mesos anteriors, tot i que el darrer quadrimestre acostuma a generar més ingressos que el d’estiu.
El mateix govern de l’Estat assumeix 50,1 d’aquests milions que han deixat de pagar els usuaris; la Generalitat, 10,24; l’Ajuntament de Barcelona, 5,02, i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), 4,82. Encara que l’aposta estel·lar del govern de Pedro Sánchez era la gratuïtat a Rodalies, el 60% del cost dels descomptes s’ha produït al metro i als busos de TMB perquè són de molt els serveis públics de mobilitat més utilitzats a Catalunya –Rodalies representa només l’11% del cost de bonificar el sistema de transport públic.
Així, els descomptes de la targeta T-usual, bonificada en un 50%, han suposat un cost proper als 37 milions i els de la T-casual, la més utilitzada al sistema, al voltant de 20 més.
Les bonificacions han permès accelerar la recuperació de la demanda del setembre al desembre però encara s’està un 7% per sota de les validacions de viatge que es van fer el 2019, abans de la pandèmia. Els 254,5 milions de viatges suposen un increment del 15,2% respecte al darrer quadrimestre del 2021.
Mentre que la T-casual ha registrat un 14% menys de validacions respecte al darrer any previ a la pandèmia, la T-usual ha crescut fins a un 157% i la T-Jove ho ha fet un 29,14%. També han crescut amb relació al 2021 els títols familiars de família nombrosa o monoparental (un 11%).
Els títols propis s’han incrementat més que els del sistema integrat perquè és a Renfe on l’Estat ha ofert la gratuïtat per a viatges recurrents.
Rodalies fa la competència a metro i busos
Tot el sistema integrat ha crescut un 19% respecte al quadrimestre del 2021 però els viatges de Renfe ho han fet un 27% tenint en compte la gratuïtat del títol recurrent. Un 28% dels 2.837 usuaris enquestats per l’ATM assegura que ara usa més el transport públic i un 21% afirma haver canviat el mode de transport. Un 50% dels usuaris que afirmen haver canviat de títol abans utilitzaven la T-casual i ara opten pel bitllet recurrent de Renfe. També corredors de bus que fan recorreguts semblants a línies de Rodalies han vist frenat l’increment d’usuaris.