Infraestructures

Una marxa lenta per reclamar la gratuïtat de la C-32 col·lapsa l’autopista entre Vilanova i Sitges

Els convocants denuncien el greuge comparatiu del territori amb la resta del país

El govern rebutja alliberar els peatges i defensa que els nous descomptes per mobilitat obligada que aplicarà al març

Mig centenar de vehicles han participat aquest diumenge en una marxa lenta convocada pels principals agents polítics, econòmics i veïnals del Garraf i el Baix Penedès per reclamar la gratuïtat de l’autopista C-32 per als viatges d’anada i tornada realitzats en un mateix dia.

Els participants s’han concentrat a Vilanova i la Geltrú i pocs minuts després de les cinc de la tarda la marxa ha arrencat des de la Ronda d’Europa per fer un recorregut fins a Sitges. Els convocants han pactat amb els Mossos d’Esquadra que no es rebaixaren els 60 km/h en una via amb velocitat màxima de 120 km/h. Tot i això, el volum de vehicles participants –que han ocupat tots els carrils en sentit nord– ha acabat provocant un efecte acordió i, mica en mica, s’ha alentit a provocar un tap a la C-32 en sentit nord. Això ha fet que durant una mitja hora la carretera hagi quedat col·lapsada, si bé no s’ha aturat totalment el trànsit en cap moment.

Els Mossos d’Esquadra han encapçalat l’inici i el final de la marxa amb vehicles logotipats i un helicòpter del cos ha controlat la mobilització des de l’aire.

Els impulsors de la marxa lenta han volgut denunciar amb aquesta protesta que els veïns i empreses de la zona són els únics de Catalunya que han de pagar de manera forçada per fer ús d’una via ràpida, ja que no contemplen la C-31 com alternativa, i avancen la intenció de dur properament la seva protesta a Barcelona.

La mobilització s’entén com una petició del territori per obtenir una igualtat en el dret a la mobilitat i que això no suposi un greuge en comparació amb altres zones del país. “No som aquí per un caprici, tothom ho veu, no pot ser que haguem de pagar fins a 25 euros per anar i tornar de Barcelona, i no es tracta de pagar més o menys, es tracta de no pagar, com a la resta del país”, ha destacat Jaume Casañas, alcalde de Cunit i portaveu de la plataforma Penedès Marítim en declaracions recollides per l’ACN.

En aquest sentit, ha considerat que el pla de bonificacions que ha establert el govern és “insuficient” per als usuaris de la zona. “S’ha pujat un 8% el preu del peatge i es bonifica un 10%, això és fer-se trampes al solitari”, ha assenyalat.

La presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Mònica Gallardo, ha subratllat que aquesta no és una petició d’un únic sector, sinó unànime. “Avui no som aquí representats els alcaldes del territori i els presidents dels dos Consells Comarcals, sinó també sindicats majoritaris, la patronal, la Federació d’Empresaris del Gran Penedès, la universitat i el consorci sanitari, a més de les associacions de veïns”, ha destacat. “Això no va de colors polítics o de partits, va d’una necessitat urgent del territori”, ha afirmat.


El govern rebutja alliberar els peatges
Des del govern han replicat que amb els nous descomptes de la Generalitat a la C-32 els usuaris amb mobilitat obligada paguin al peatge de Vallcarca un 10,6 % menys que el 2022 i tinguin totalment bonificat els accessos de Calafell i Cubelles de la Ronda Penedès.

De fet, asseguren que amb els descomptes que entraran en vigor el proper 2 de març, el peatge bonificat amb el 50 % a Vallcarca (3,90 euros) serà més barat que el 2005, quan es pagaven 4,47 euros per aixecar la tanca.

El govern subratlla que aquests descomptes atenen una demanada del territori i es van acordar per unanimitat el passat novembre a la taula de mobilitat del Penedès pel conjunt d’alcaldes representats.

A més, assenyala que la congelació de tarifes a les vies de peatge, “a més de tenir una incidència molt significativa en els pressupostos públics, es desviaria de les polítiques de descarbonització de la mobilitat i incentiu del transport públic que el govern té entre les seves prioritats”. En aquest sentit, recorda que les ATM de Catalunya han congelat les tarifes del transport públic per tercer any consecutiu.