Itàlia
El Consell d’Europa critica el govern de Meloni per les restriccions als vaixells humanitaris
La comissària de drets humans avisa que el decret està en contradicció amb les seves obligacions
El govern italià respon que les ONG que rescaten emigrants operen al marg dels acords internacionals
El Consell d’Europa (CdE) ha instat el govern d’Itàlia a fer marxa enrere pel recent decret que restringeix els vaixells humanitaris d’ONG que rescaten a emigrants a la Mediterrània, ja que pot privar-los d’una “assistència vital”.
En una carta al ministre italià d’Interior, Matteo Piantedosi, de la qual informen aquest dijous els serveis de la institució en un comunicat, la comissària de drets humans del CdE, Dunja Mijatovic, demana a l’executiu de la ultradretana Giorgia Meloni que retiri o revisi aquest decret perquè la seva aplicació podria obstaculitzar les operacions de cerca i rescat de les ONG. I, a més, perquè això estaria en contradicció amb les seves obligacions en matèria de drets humans i de dret internacional.
“El decret i la pràctica d’assignar ports distants per desembarcar les persones rescatades a la mar corren el risc de privar les persones en perill de l’assistència vital de les ONG en la ruta migratòria més mortífera de la Mediterrània”, alerta la comissària.
Mijatovic reitera la seva crida a les autoritats italianes perquè suspenguin la cooperació amb el govern de Líbia per interceptar a la mar les embarcacions amb emigrants que intenten creuar la Mediterrània cap a Europa.
A més, sol·licita més informació sobre les denúncies de persones que afirmen haver estat enviades d’Itàlia a Grècia en vaixells privats, on a més, “pel que sembla se’ls priva de llibertat en condicions preocupants”.
La comissària de drets humans del CdE remet en l’escrit a la seva pròpia recomanació sobre el final de les devolucions forçades i subratlla el caràcter “crucial” de les “avaluacions individuals” que cal fer per a cada persona que arriba a la frontera sobre les seves necessitats de protecció.
La normativa italiana aprovada a finals de desembre per limitar les operacions de rescat de vaixells humanitaris contempla la possibilitat d’imposar a les ONG sancions que van des de multes a la tripulació al segrest de les embarcacions.
L’executiu italià ha començat a assignar ports llunyans als llocs de rescat, de manera que els vaixells han de deixar durant dies la zona de salvament. A més, els desplaçaments suposen una major despesa per a les ONG.
Resposta de Roma
El govern italià ha respost al Consell d’Europa que les ONG que operen a la Mediterrània Central ho fan al marge dels acords internacionals sobre salvament marítim.
En la seva resposta a les crítiques de la comissària de drets humans, l’executiu de Meloni insisteix que “contràriament al que s’afirma, les noves disposicions no impedeixen a les ONG realitzar més operacions de rescat, ni les obliguen, i molt menys ignoren qualsevol petició d’ajuda si ja han portat a bord altres persones”.
“El que la nova norma pretén evitar és, més aviat, l’activitat sistemàtica de recuperar migrants en aigües de les costes líbies i tunisianes per portar-los exclusivament a Itàlia, sense cap tipus de coordinació”. La resposta italiana assenyala que aquest és un “modus operandi, estès entre les ONG, que queda fora de les disposicions dels convenis internacionals sobre salvament marítim”.
Segons l’executiu italià, a més “en generar en els traficants d’éssers humans l’expectativa d’una intervenció segura i immediata enfront de les zones de partida”, aquesta manera de fer “ha acabat determinant, independentment de les intencions de les ONG, un model criminal que precedeix la utilització d’embarcacions no aptes per a la navegació en alta mar que, si d’una banda garanteixen majors guanys a les organitzacions criminals, de l’altra augmenten sensiblement l’exposició dels migrants al risc”.
Pel que fa al desembarcament en ports llunyans a les zones de rescat, l’executiu italià justifica que l’assignació de ports segurs al centre i nord d’Itàlia es fa per redistribuir entre les regions les càrregues organitzatives i logístiques relacionades amb la gestió dels desembarcaments, alleugerint així la càrrega de Lampedusa, Sicília i Calàbria, al sud del país.