Economia

ECONOMIA

El departament de Justícia dels EUA demanda Google per monopoli

Acusa el gegant tecnològic d’abusar il·legalment del seu domini en la publicitat digital i de violar la Llei Sherman Antimonopoli

L’objectiu és fer que un tribunal obligui l’empresa a desfer-se de la seva plataforma de gestió d’anuncis i que li prohibeixi continuar participant en pràctiques anticompetitives

Google argumenta que l’argument de la demanda és “erroni”

El Departament de Justícia dels Estats Units ha presentat aquest dimarts una demanda antimonopoli contra Google, subsidiària d’Alphabet, pel seu negoci de publicitat en línia.

El Departament i vuit estats més acusen el gegant tecnològic d’abusar il·legalment del seu domini en la publicitat digital i de violar la Llei Sherman Antimonopoli.

“Un gegant de la indústria, Google, ha corromput la competència legítima a la indústria de la tecnologia publicitària en participar en una campanya sistemàtica per prendre el control de l’àmplia gamma d’eines d’alta tecnologia utilitzades per editors, anunciants i corredors, amb la finalitat de facilitar la publicitat digital”, apunta la demanda.

Afegeix que “la competència en l’àmbit de la tecnologia publicitària ha deixat d’existir per raons que no són ni accidentals ni inevitables”.

En una roda de premsa aquest dimarts per informar de la demanda, el fiscal general dels Estats Units, Merrick Gardland, ha assenyalat que la conducta “excloent” de Google ha “debilitat severament, si no destruït, la competència a la indústria de la publicitat tecnològica “.

Segons ha recalcat Gardland, Google controla la tecnologia que utilitzen gairebé tots els webs que ofereixen espais publicitaris a la xarxa, les eines utilitzades pels anunciants i també l’intercanvi entre aquests i els que els publiquen.

“Com a resultat d’aquest esquema, les pàgines web guanyen menys i els anunciants en paguen més”, ha dit Gardland.

La demanda, presentada al Districte Est de Virgínia, té com a objectiu fer que un tribunal obligui l’empresa a desfer-se de Google Ad Manager (la seva plataforma de gestió d’anuncis) i que el tribunal prohibeixi Google continuar participant en qualsevol de les pràctiques anticompetitives descrites a la seva demanda.

Aquesta és la segona demanda antimonopoli important presentada contra Google pel Departament de Justícia en els darrers tres anys.

El 2020 va anunciar, juntament amb una coalició de fiscals generals, una demanda per utilitzar tàctiques anticompetitives per monopolitzar il·legalment els mercats de cerca i publicitat en línia.

La gran majoria dels ingressos de Google (el 81% el 2021) prové de la publicitat. El 2021 va ingressar 209.000 milions per aquest concepte, una xifra que la converteix en l’empresa de publicitat més gran del món.

El domini publicitari de Google és fruit, en gran part, de l’adquisició de tecnologia publicitària que li han donat un avantatge en la publicació d’anuncis sobre els seus competidors.

El 2007 va comprar DoubleClick, una empresa de serveis de publicitat que li va permetre vendre anuncis gràfics als llocs web.

El 2010 va adquirir AdMob, una xarxa de publicitat mòbil, amb què va impulsar el seu negoci de publicitat mòbil.

A la compareixença de premsa, Gardland ha explicat que aquesta demanda és un exemple més del repte del seu departament de lluitar pels drets dels consumidors i salvaguardar la competència, “no importa la indústria”.

Per la seva banda, el fiscal Jonathan Kanter, responsable de la Divisió Antimonopoli, ha explicat que a la demanda s’acusa Google de mantenir durant quinze anys aquesta conducta que ha “reduït la competència” i “inflat” els costos de la publicitat mentre “reduïa” “ els guanys de les pàgines web, “impedia la innovació” i “aplanava el mercat de les idees”.

A més, ha advertit que, “a causa que Google domina cada part de la indústria de la publicitat tecnològica” té “el poder d’imposar un càrrec addicional a les transaccions publicitàries”.

El fiscal antimonopoli ha explicat que la mateixa companyia calcula haver guanyat 30 centaus per cada dòlar invertit pels anunciants que ha fet ús de les eines de Google, tot i que segons la seva opinió pot ser una quantitat “significativament” més gran.

A més, ha advertit que el mal que Google ha fet va més enllà dels creadors de continguts i els anunciants i també ha afectat el conjunt de l’administració dels Estats Units, inclòs el seu exèrcit.

Per la seva banda, un portaveu del gegant tecnològic ha afirmat aquest dimarts a Efe que el Departament de Justícia dels Estats Units “està redoblant esforços amb un argument erroni que endarreriria la innovació, augmentaria les tarifes de publicitat i faria més difícil el creixement de milers de petites empreses i editorials” i que la demanda intenta “escollir guanyadors i perdedors al sector altament competitiu de la tecnologia publicitària”.

“Duplica en gran mesura una demanda infundada del fiscal general de Texas, gran part de la qual va ser desestimada recentment per un tribunal federal”, anota.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.