Els Maristes editen material per evitar nous abusos sexuals
El col·legi fa vuit anys que en treballa els continguts i han pogut detectar una vintena de casos en l’àmbit familiar
Els col·legis Maristes de Catalunya han elaborat durant els darrers vuit anys material pedagògic inèdit per detectar i evitar possibles casos d’abusos sexuals en els seus alumnes. Uns continguts que ahir es van presentar en format digital i adaptats a totes les edats, dels tres als divuit anys, que els tutors ja treballen a les aules per protegir i prevenir de possibles conductes de risc. El coordinador de l’equip de protecció a la infància de Maristes l’Hermitage, Raimon Novell, explica que, gràcies a l’ús d’aquest material, a cada curs escolar han detectat una vintena d’abusos sexuals entre els alumnes en què les agressions es van produir en l’àmbit familiar, on passen el 90% de les agressions.
Els Maristes defensen la proposta educativa per donar les “eines estratègiques” de formació als docents i també als infants i joves a l’hora de detectar possibles conflictes i tenir els canals per comunicar i si cal denunciar-los. “Els protocols són més efectius i tenim més ulls”, explica el coordinador del centre, que manté que els alumnes troben l’espai per parlar i saben “quan els seus drets s’estan vulnerant i tenen les eines per autoprotegir-se”. Novell assegura que el projecte educatiu es va començar a gestar molt abans que sortissin a la llum els casos d’abusos en què professors i monitors dels Maristes van ser denunciats per agressions comeses des dels anys seixanta. “La sotragada que vam tenir el 2016 ho va accelerar”, reconeix el professor.
El material pedagògic elaborat pels Maristes es reuneix sota l’epígraf Trencar silenci i es va presentar ahir al Palau Macaya de Barcelona amb la presència d’alumnes, que van explicar l’experiència a les sessions de protecció en les quals han pogut participar. A l’acte, hi va assistir la directora de la DGAIA, Ester Cabanes. Les tutories, que els Maristes han dissenyat al costat de Baula-Edelvives, s’han adequat a la sensibilitat dels alumnes segons l’edat i ofereixen activitats per treballar de manera individual o en grup.