POLÍTICA
NEGOCIACIÓ DEL PRESSUPOST
Les pedres a la sabata
El PSC i Junts posen de condició per al suport desencallar el Hard Rock, l’ampliació de l’aeroport i la ronda del Vallès
ERC no accepta els projectes estatals del Prat i la ronda i només té el suport d’En Comú, que els veta
El govern de Pere Aragonès s’ha trobat en aquest final de cursa negociadora per aprovar els pressupostos del 2023 amb una pinça estreta del PSC i Junts, les úniques formacions que li poden garantir tirar endavant els comptes. Pinça estreta perquè el PSC ha posat com a condició per arribar a un acord el desbloqueig de tres grans projectes complexos i polèmics, i Junts per Catalunya s’hi ha fet fort perquè els considera necessaris –la portaveu parlamentària de Junts, Mònica Sales, els ha qualificat d’“irrenunciables”–. Són el complex d’oci Hard Rock de Vila-seca, l’ampliació de l’aeroport barceloní del Prat i la construcció de la ronda del Vallès, tres pedres a la sabata per al govern d’ERC perquè el seu únic soci pressupostari, En Comú Podem, s’oposa frontalment a tirar-los endavant i perquè els republicans no accepten els plans del govern espanyol pel que fa al Prat i a la ronda de Terrassa i Sabadell i no té pressa per desencallar el polèmic Hard Rock.
Tot i que Junts només ha posat sobre el paper de les seves propostes de negociació amb el govern el desbloqueig del Hard Rock, ha aprofitat les exigències del PSC per afegir-se a la reivindicació dels altres dos projectes.
Els socialistes, per la seva banda, posen condicions concretes de desbloqueig d’aquestes iniciatives. En el cas del Hard Rock, el PSC exigeix que s’aprovi “de manera definitiva el pla director urbanístic (PDU)” que hauria de permetre començar el 2023 la construcció d’aquest complex hoteler, comercial i de joc a tocar de Port Aventura. Per En Comú Podem, l’abandonament del projecte és condició innegociable per mantenir el sí al pressupost que ha acordat amb ERC. La líder parlamentària, Jéssica Albiach, l’ha qualificat de “projecte de país caduc de sangria i ludopatia”. És probablement el projecte més incòmode per als republicans, que s’arrossega des que es va presentar, el 2012, i representa el model històric de turisme massiu del país –hotel, diversió i compres– agreujat pel fet que aquest cop s’hi inclou directament la construcció inicial d’un casino.
És una iniciativa que, vistos els canvis d’idea, magnituds i socis inversors al llarg dels anys, està tacada per la sospita de l’especulació. És l’herència del macroprojecte Eurovegas del multimilionari estatunidenc ja desaparegut Sheldon Adelson que es projectava precisament al Prat, a tocar de l’aeroport. Adelson, que va visitar els terrenys del Baix Llobregat acompanyat de dirigents de les administracions, parlava d’una inversió descomunal de 30.000 milions. La vigília que el magnat internacional del joc i accionista principal de Las Vegas Sands Corporation anunciés que traslladava la idea a la Comunitat de Madrid, el 7 de setembre del 2012, el president Artur Mas, acompanyat dels consellers Mas-Colell, Recoder i Mena, es va reunir amb Enrique Bañuelos i Xavier Adserà, de la inversora Veremonte; el president de La Caixa, Isidre Fainé, i el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, per anunciar el complex hoteler, comercial i de joc BCN World en els terrenys propietat de La Caixa a Vila-seca i Salou, a tocar de Port Aventura. Eren sis parcs temàtics dedicats a països i continents amb centres comercials i de congressos, casinos, teatres i hotels: 4.700 milions d’inversió i la creació de 20.000 llocs de treball. Al costat de Veremonte, el projecte l’operarien la cadena hotelera Melià, la gestora de centres comercials Value Retail i Melco Crown, una aliança de la indústria del joc entre l’australiana Crown i la xinesa Melco (Hong-Kong), presidida per Lawrence Ho, fill del multimilionari “rei del joc de Macau”, Stanley Ho.
Les magnituds es reduïen amb l’aprovació del PDU el 2016, quan el projecte i els inversors ja havien canviat. Hard Rock, Melco i Grup Peralada (amb Genting Casinos UK) eren els operadors interessats, però finalment només Hard Rock va presentar proposta. El complex Hard Rock Entertainment World suposaria una inversió de 2.000 milions i tindria Hard Rock Cafè, Rock Shop, dos hotels –un de Port Aventura–, un casino amb 100 taules de joc i 1.200 màquines escurabutxaques, una piscina de 6.000 m², una zona comercial de Value Retail –propietària de La Roca Village i l’outlet de Viladecans– i un complex per a espectacles i concerts de 15.000 espectadors.
El 2020 el TSJC tombava parcialment el PDU pel risc d’accidents químics en part del complex turístic projectat.
La primera enganxada de Puigneró i Aragonès
La proposta d’Aena per al Prat va causar la primera enganxada entre el vicepresident de Junts, Jordi Puigneró, i el president Aragonès. Es va filtrar una ampliació pactada pel vicepresident i la ministra Raquel Sánchez que salvava en part la llacuna de la Ricarda però afectava la del Remolar, també protegida. Aragonès la va desautoritzar perquè no era un acord de govern ni respectava els espais naturals.
El regal enverinat de la ronda del Vallès
L’històric Quart Cinturó va anar ajornant-se fins que la crisi del 2008 el va ferir de mort. El ministeri i el PSC, ara amb la connivència de Junts, intenten salvar el tram de la ronda de Terrassa a Sabadell. Quan ERC del Vallès i el mateix conseller de Territori, el sabadellenc Juli Fernàndez, l’han descartada, el ministeri els pressiona pressupostant-la i cedint els diners i l’obra perquè la faci el govern català.