Serveis

transports

SNCF atribueix la ruptura amb Renfe al dèficit de les línies conjuntes i al nou context de competència ferroviària

L’operador d’alta velocitat francès espera captar 800.000 passatgers anuals entre Barcelona i França

El nou context de competència a l’alta velocitat i el dèficit acumulat els darrers anys a les operacions conjuntes amb Renfe són els motius que, segons SNCF, van motivar la ruptura de l’aliança entre les dues empreses.

Aquest dilluns ha sigut el primer dia laborable amb la companyia gal·la operant la línia Barcelona-París, un servei amb el qual esperen captar fins a 800.000 passatgers anuals incrementant la freqüència actual a dos trens diaris, tres a l’estiu.

Segons els responsables del servei, un dels objectius és fer que el tren es converteixi en l’opció favorita dels catalans que viatgen a París o el sud de França, trajectes que avui en dia es fan principalment en avió i en cotxe. De fet, per cada viatger en tren n’hi ha vuit en avió.

“Totes les línies que s’inclouen en l’àmbit de la cooperació (amb Renfe) estaven en dèficit des de l’inici de la cooperació i aquest dèficit es va agreujar durant el període de covid”, ha reconegut aquest dilluns en declaracions a la premsa la directora de projectes de SNCF a Europa, Caroline Chabrol, en un tren de la ruta Barcelona-París. Així mateix, ha reconegut que el final de l’aliança amb l’empresa espanyola, iniciada el 2013, també arriba en un moment en el qual el mercat ferroviari està cada cop més liberalitzat i obert a la competència.

Preguntats per la possibilitat de reprendre la cooperació amb Renfe, des de SNCF apunten que actualment el sector tendeix a una “liberalització generalitzada”, un context menys favorable a la creació d’aliances entre operadors. Malgrat tot, Chabrol no ha descartat establir “cooperacions” amb Espanya a escala capitalista, industrial o comercial, tot i que ha reconegut que ara per ara aquest camí no s’ha explorat per part de l’empresa francesa.

Des del desembre el 2013 i fins avui, l’aliança Renfe-SNCF va transportar més de 5,5 milions de viatgers entre la capital catalana i Lió i París, i entre Madrid i Marsella via Barcelona. A partir d’ara, l’empresa francesa espera acostar-se al milió de passatgers anuals amb ofertes i promocions per donar a conèixer el nou servei de TGV entre Espanya i França. Amb tot, l’empresa francesa calcula que ha perdut una mitjana de deu milions d’euros anuals amb l’aliança amb Renfe, una tendència que espera revertir aviat.

El primer TGV de la nova ruta surt de l’estació de Barcelona-Sants a les 10.33 del matí i el segon, a les 14.32. La ruta que efectua parada a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Béziers, Agde, Sète, Montpellier, Nîmes i Valence, fins a arribar a París Gare de Lió. Gairebé alhora, parteixen en sentit invers els TGV INOUI París-Barcelona, amb sortida les 9:42 i a les 14:56.

Renfe, a l’espera d’entrar a França

Tot i que SNCF ja ha començat a operar línies a Espanya, Renfe encara no té els certificats necessaris per fer el mateix al país veí. Això es deu al fet que l’empresa estatal encara no disposa del certificat de seguretat necessari perquè els seus combois puguin circular per França en solitari. Malgrat tot, l’operador presidit per Isaías Taboas té ja unes quantes unitats compatibles amb els sistemes de tensió elèctrica i comunicacions del país gal i que són les mateixes amb les quals ha estat enllaçant Barcelona amb Lió i Madrid amb Marsella (amb parada a Sants).

Per això, segons van explicar aquesta setmana fonts de Renfe a l’ACN, es demana una “reciprocitat desitjable” en un context de liberalització de l’alta velocitat arreu d’Europa en el transport de viatgers. Un cop obtingui el certificat de seguretat, la companyia espanyola calcula que podria començar a explotar els serveis en el termini de quatre o cinc mesos com a mínim, ja que els caldria formar el personal.

Un cas a part és la connexió amb París, ja que, segons Renfe, les autoritats franceses “mai han homologat” els seus trens malgrat ser del fabricant francès Alstom. “En continuem tenint interès”, insisteixen fonts de l’operadora espanyola.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.