L’Estat avança 500 milions dels Next Generation per modernitzar els Canals d’Urgell
La inversió total prevista és d’uns 1.420 milions durant els pròxims set anys
Facilitarà la introducció de nous cultius i la creació de noves indústries agroalimentàries
L’Estat avançarà 500 milions d’euros dels fons europeus Next Generation per a la modernització dels Canals d’Urgell, que transporten aigua des del riu Segre als camps de cultiu situats a diferents termes municipals de les comarques de l’Urgell, el Pla d’Urgell, la Noguera, el Segrià i les Garrigues, per la qual cosa la Comunitat de Regants preveu que les obres comencin en 11.200 hectàrees a partir de l’any que ve. L’anunci l’ha fet avui el president de la comunitat de regants, Amadeu Ros, durant la presentació del tram pilot de 2 quilòmetres que s’ha dut a terme a Penelles (la Noguera) amb la finalitat de mostrar com seran els Canals d’Urgell una vegada s’hagin modernitzat segons les previsions.
Concretament, el tram pilot se situa en la primera sèquia al seu pas per aquesta petita localitat de la comarca de la Noguera, i mostra com quedarà la principal infraestructura hidràulica de Catalunya una vegada finalitzat el projecte de modernització.
Els treballs es van iniciar a la tardor de l’any passat i han inclòs, a més de l’obra hidràulica, la restauració patrimonial i la integració paisatgística, així com l’avaluació dels beneficis socials, ambientals i culturals que suposarà la creació d’aquest model d’infraestructura verda per al territori.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha destacat durant la presentació que “es pretén demostrar que és possible modernitzar una infraestructura tan bàsica amb els criteris que permet la transformació cap a un sistema econòmic, ecològic i circular en benefici del territori i de les persones que l’habiten”. Talarn ha afegit que “el model, a més, incorpora un alt component d’ecoinnovació, que propicia una optimització en el transport de l’aigua, entre uns altres”.
El projecte contempla la creació d’una de les principals vies verdes europees i ha de convertir-se en un motor de l’economia del territori gràcies als beneficis que el mitjà aporta a les persones que viuen al territori. A més està lligat a un “ambiciós projecte mediambiental” que preveu enllaçar els 325 quilòmetres de camins que circulen al voltant dels canals per convertir-los en “una de les vies verdes més llargues d’Europa”. La modernització implicarà poder introduir nous cultius i crear noves indústries agroalimentàries, un fet que, d’altra banda, permetrà fixar la gent al territori i fomentar la seva repoblació.
L’import total previst d’inversió se situa al voltant dels 1.420 milions d’euros i, malgrat que el calendari definitiu no està tancat, la previsió és que es dugui a terme al llarg dels pròxims 7 anys (2021-2027).
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural té redactats els primers quatre projectes que permetran iniciar les obres en 11.200 hectàrees, amb una inversió de 110 milions d’euros de cara al 2023.