Serveis

XARXA FERROVIÀRIA

accident

Nou xoc a l’R4 de rodalies

La col·lisió de dos trens a Montcada causa 155 ferits amb contusions i traumatismes lleus

El tram de la línia no té la senyalització Ertms, que augmenta la seguretat de l’aturada i són els conductors els que han de frenar a temps

Un tren de l’R4 de rodalies procedent de Manresa va xocar ahir a primera hora amb un altre comboi de la mateixa línia a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa i va causar 150 ferits lleus i 5 de poca gravetat –39 van ser traslladats a centres sanitaris per policontusions i algun traumatisme al cap–. L’accident va tenir lloc a tres quarts i mig de 8 del matí quan un comboi de la línia en direcció a Barcelona envestia pel darrere un altre tren aturat a l’estació de Montcada. Passatgers del segon comboi van explicar a les agències que el seu tren s’havia aturat més del compte a les estacions de Sabadell Sud o Barberà del Vallès, on el mateix maquinista els va informar d’una incidència d’un tren anterior que els podria obligar a estar parats una estona. Passats un minuts, el segon comboi va reprendre la marxa. En una situació de boira i durant l’entrada en revolt a l’estació de Montcada, el tren va xocar contra un comboi també de l’R4 que estava estacionat. Segons explicava a Efe un dels usuaris habituals de la línia i director del setmanari Catalunya Cristiana, Òscar Martí, tots els passatgers que estaven drets per baixar a Montcada van caure a terra. Ell, que estava assegut en direcció a la marxa, va sortir disparat fins a colpejar amb el cap la passatgera asseguda al davant –Martí es va fer una ferida sagnant–. Altres usuaris recordaven que la majoria de passatgers estaven asseguts perquè, en tractar-se d’un dia laborable entre dos festius, els combois no anaven plens –en les setmanes normals els combois de l’R4 van plens, molts viatgers drets, amb usuaris de Manresa, Terrassa o Sabadell–. Atacs d’ansietat, contusions i algun trau al cap era el balanç de les ferides, segons informaven des del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), que va mobilitzar 18 unitats. Un altre viatger del segon comboi que va resultar il·lès, Agustí Sancho, explicava a l’ACN que el xoc va provocar una confusió inicial però que al cap de poc temps, ja els van informar que havia estat una col·lisió i van començar a entrar als vagons personal de seguretat i “força ràpid” mossos, bombers i personal sanitari del SEM. La circulació de l’R4, l’R7 i la regional R12 es van interrompre durant una hora i mitja fins que es va reprendre a quarts de deu.

És l’accident més important a la xarxa de rodalies i regionals des del 12 de juny, quan un comboi de mercaderies no va respectar un senyal i va xocar a Vila-seca contra un regional de l’R16 que circulava de Barcelona a Tortosa amb el resultat de 30 ferits, 6 de certa gravetat.

La ministra de Transports (Mitma), Raquel Sánchez, i el conseller de Territori, Juli Fernàndez, van visitar el lloc de l’accident a mig matí i la titular del Mitma va desvincular l’accident de les incidències habituals per l’històric dèficit inversor en la xarxa que el seu govern intenta reduir a marxes forçades. Sánchez va demanar que s’esperés a les conclusions de la investigació –també els Mossos van obrir-ne ahir una– per saber la causa del xoc, però va descartar que la poca visibilitat per la boira podria ser-ne l’explicació principal. Ella mateixa va explicar com se circula per la línia R4, amb “marxa a la vista”. Aquest és el règim de circulació que funciona amb el sistema de senyalització ASFA. Si un conductor no respecta un senyal, el sistema ASFA atura el tren però és responsabilitat del conductor frenar si es troba un obstacle. Fonts d’Adif recordaven ahir que al tram de Montcada hi ha “un règim de circulació específic” i el conductor “té també unes instruccions molt específiques”.

El mateix president de la Generalitat, Pere Aragonès, advertia de les “moltes mancances” de la infraestructura en la línia R4 i del fet que hi “plou sobre mullat”. El Departament de Territori aclaria aquestes mancances: el més modern sistema de senyalització Ertms, que està instal·lat a les rodalies de Madrid i a tota la línia d’alta velocitat, però no en tota la xarxa catalana, és més segur perquè funciona automàticament i és capaç d’aturar i frenar a temps un tren perquè identifica la situació del comboi anterior –en el sistema ASFA és el conductor qui ha de veure l’obstacle–. Territori ha obert un expedient a Renfe i recordava que, en deu anys, a l’R4 hi ha hagut sis accidents greus i hi afegia que “un dels incompliments del Pla de Rodalies 2008-2015 va ser la posada en servei del sistema de gestió del trànsit ferroviari Ertms nivell 2, un sistema que geolocalitza els trens i millora la seguretat ferroviària. Aquest sistema encara no està incorporat a l’R4”. De fet, el 2013, després de tres xocs de trens als túnels del Clot i Sants i a Mataró, el mateix Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya va demanar “la millora del sistema de circulació” a la xarxa.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.