Sindicats i Educació continuen encallats
No s’ha avançat en la negociació acordada per a aquest trimestre
El departament al·lega que s’abaixaran les ràtios i USTEC ho nega
Els sindicats protestaran dijous
La negociació entre els sindicats de l’educació i el departament continua, però sense fruits encara. Ahir es va reunir la mesa sectorial, on de forma periòdica Educació i representants sindicals negocien els aspectes que es van reclamar en les vagues del curs passat i que, un cop s’ha recuperat l’horari lectiu previ a les retallades, es continuen tractant durant aquest trimestre. És el termini que es va acordar per desconvocar les mobilitzacions, però segons va assegurar ahir la portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, el departament no accepta concretar ja per al curs vinent mesures que reclamen els sindicats. Aquests exigeixen una inversió del 6% del PIB en educació, que doblaria la xifra actual; una reducció de ràtios estructural; dues hores menys d’horari lectiu per als majors de 55 anys; cobrament del primer sexenni als sis anys i no pas als nou; increment de personal d’atenció directa a l’alumnat, i la retirada del decret de plantilla i del nou currículum, entre altres mesures. La voluntat negociadora del departament és, per Segura, “inexistent”.
El departament va assegurar ahir que, amb l’increment de 3.566 mestres per al curs vinent, la ràtio se situarà per primer cop en 9,59 alumnes per cada docent. La directora general de Professorat, Dolors Collell, va assegurar a l’ACN que la xifra és “històrica” –es va arribar a 12,16 alumnes per docent el 2012– i que implicarà una “major atenció educativa” a l’alumnat que permetrà més mesures de suport, desdoblaments i més codocència. També va defensar que Educació ha fet “una proposta d’acostament” que els sindicats. han rebutjat. Segons Segura, la de la ràtio és una dada “falsejada” que no es tradueix en una baixada de ràtio per aula i va defensar que calen més docents. Els sindicats han convocat una concentració de protesta dijous vinent.
D’altra banda Collell va reconèixer que la incorporació de nous docents a partir del gener implicarà refer els horaris i l’organització dels centres, alhora que va recordar que es tractarà de plantilla estructural. En aquest sentit ahir es va donar a conèixer un nou col·lectiu de docents, el Clam Educatiu, que ja té un centenar d’adhesions i que es mostra favorable a la reducció de l’hora lectiva perquè creu que afavorirà la col·laboració entre professionals i, així, la qualitat educativa. Però considera que la implantació a mig curs és inadequada i reclama que s’ajorni fins al vinent.
LA XIFRA
El TSJ balear rebutja el 25% de castellà en un institut
Rosa M. BravoEl Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) ha rebutjat imposar el 25% de castellà en un institut de Marratxí, a Mallorca, tal com demanava el pare d’una alumna i coordinador de l’entitat espanyolista Hablamos Español a les illes. El Tribunal ha desestimat la petició de mesures cautelars de l’home, que volia que la seva filla pogués tenir el 25% de l’horari lectiu en castellà amb una assignatura troncal en aquesta llengua. Segons diu Hablamos Español en un comunicat, el procediment segueix el seu curs perquè la sala no entra al fons del procediment, fet que els permetria anar al Suprem. Dues magistrades han emès un vot particular favorable a les cautelars.
El principal argument del tribunal és que els centres tenen dret a impartir totes les classes en català. Els magistrats recorden que la llei balear permet que els centres puguin impartir en català totes les assignatures, excepte les de castellà i llengües estrangeres, perquè el marc jurídic reconeix com a vehicular l’ensenyament en català d’un mínim del 50% d’assignatures. Cada centre educatiu pot incrementar l’ús de la llengua a través del seu projecte lingüístic, que ha de tenir en compte la realitat social, demogràfica i econòmica de l’entorn. El TSJIB adverteix que el denunciant ha fet referència a sentències relatives a Catalunya, amb una llei diferent a la balear, i que la cautelar afectaria l’interès general perquè s’aplicaria a tota l’aula, no només a l’alumna.