Economia

La Generalitat recupera la gestió de l’eix transversal

Ha abonat 479 milions a la concessionària Cedinsa, aprofitant una oportunitat recollida en el contracte inicial

S’estima un estalvi de fins a 781 milions fins al 2040, quan acabava la concessió

La Generalitat recuperarà la gestió de la C-25, l’eix transversal, a partir de l’1 de gener vinent. Per aconseguir-ho, ahir mateix va abonar 479 milions a la concessionària de la via, el grup gestor d’infraestructures Cedinsa, a qui també va trametre la notificació oficial de l’operació, que aprofita una de les finestres d’oportunitat per resoldre la concessió anticipadament tal com consta en el contracte firmat inicialment el 2007 i modificat el 2010.

Segons fonts del Departament d’Economia, amb aquesta decisió el govern preveu un estalvi net de 46 milions anuals, que en total sumaran 781 milions fins al 2040, any en què s’acabava la concessió.

L’eix transversal és una infraestructura fins ara finançada mitjançant una concessió amb la fórmula del peatge a l’ombra; és a dir, que la Generalitat pagava a la concessionària Cedinsa una retribució en funció del nombre de vehicles que hi transitaven.

L’operació, la de més envergadura de la Generalitat en l’última dècada, ja va ser anunciada al maig per l’aleshores conseller d’Economia, Jaume Giró. La diferència entre el que es va preveure aleshores i la resolució actual del contracte és que en aquell moment es va estudiar que l’abonament es fes mitjançant finançament d’entitats privades o acudint al Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) estatal. Ara, en canvi, el preu abonat s’ha finançat amb recursos propis de la Generalitat, provinents dels romanents de la tresoreria del 2021. L’operació constarà en el pressupost d’enguany, de manera que 354 milions s’hi comptabilitzaran com a reducció de deute i la resta, com a inversió. L’estalvi net s’ha calculat tenint en compte els pagaments del peatge a l’ombra i els costos de personal i manteniment que suposarà a les arques catalanes.

Amb l’abonament del preu pactat i la notificació corresponent a la concessionària per part del Departament de Territori, la Generalitat assumirà la gestió, el control i el manteniment de la infraestructura amb personal propi, que podrà incorporar-se a la feina el mateix 1 de gener. Segons va avançar el conseller de Territori, Juli Fernández, el manteniment de l’eix transversal tindrà un cost al voltant dels 15,5 milions anuals.

Litigis de Cedinsa

El Departament d’Economia dona per fet que l’operació comportarà “litigiositat”. Fet i fet, des del primer anunci de l’operació, Cedinsa ja va interposar un seguit de recursos i ha portat la Generalitat als jutjats al·legant que no pot utilitzar fons aliens per finançar la resolució del contracte, i també ha intentat impugnar els acords de govern per obtenir els fons per a l’operació. Finalment, també hi ha un litigi arran d’un crèdit participatiu que la Generalitat va concedir a Cedinsa, del qual en queda un saldo viu de 32 milions. En els dos plets admesos a tràmit Cedinsa va sol·licitar mesures cautelars que han estat desestimades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.