Economia

Maersk invertirà 10.000 milions a l’Estat espanyol

El gegant danès de transport de mercaderies per mar tria Andalusia i Galícia per instal·lar dos grans plantes de producció de metanol verd

L’empresa de transport marítim de contenidors Maersk ha triat l’Estat espanyol com una de les localitzacions en què produirà metanol verd per utilitzar-lo com a combustible per a la seva flota. La companyia danesa, la més gran del sector, preveu instal·lar dues plantes a l’Estat de cara a 2030, a Andalusia i a Galícia. Per produir aquest combustible, que ha de substituir el gasoil, Maersk també generarà hidrogen verd i CO2 biogènic en plantes d’arreu de l’Estat. Necessitarà entre 20 i 80 parcs eòlics i solars. El projecte, en el qual s’involucrarà el govern espanyol i rebrà previsiblement fons europeus, tindrà un cost d’uns 10.000 milions d’euros i crearà uns 85.000 llocs de treball, segons càlculs de l’executiu de Pedro Sánchez.

Fonts del govern espanyol han concretat que el plantejament de l’empresa és autoabastir-se d’aquest combustible per complir amb els objectius de descarbonització.

El metanol verd és l’opció que ara per ara sembla “més sòlida” per als vaixells del futur, però és una energia incipient per a la qual costa trobar socis per l’elevat cost de les inversions. D’aquí que Maersk hagi optat per produir el seu propi combustible obrint una nova línia de negoci.

Les mateixes fonts han explicat que el plantejament de la companyia és obrir primer una planta de producció de metanol verd en una de les dues ubicacions i, posteriorment, valorar la segona obertura i si cal dedicar l’altra planta a produir un combustible alternatiu com podria ser l’amoníac verd, un altre dels possibles substituts del gasoil en el transport marítim.

De cara a 2030, Maersk vol produir dos milions de tones de metanol verd a l’Estat espanyol cada any. En total, la companyia necessitarà 20 milions de tones anuals d’aquest combustible per impulsar la seva flota de vaixells. Més de la meitat serà a plantes pròpies i la resta vol produir-les en uns 5 o 6 ‘hub’ repartits pel món en funció de les rutes comercials marítimes. Un d’ells serà a l’Estat espanyol. Maersk ja havia anunciat que n’instal·laria un a Egipte.

Fonts del govern espanyol remarquen que el projecte rebrà el “màxim suport” de l’executiu i destaquen que l’Estat espanyol és el país d’Europa “més competitiu” per produir hidrogen verd. Les mateixes fonts han explicat que ha estat Maersk qui s’ha dirigit al govern espanyol, neguen que hi hagi contrapartides i no descarten que l’executiu entri en el projecte com a inversor estratègic.

El projecte encara haurà de ser avaluat d’aquí al mes de juny, que serà quan es posi en marxa el desenvolupament de la primera planta. D’aquí a 2025, Maersk vol assolir l’objectiu de produir 200.000 tones de metanol verd, el 2027 un milió i el 2030 els dos milions que són el seu objectiu final amb les dues plantes en marxa.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.