Societat

Un 28% dels afectats per la Zona de Baixes Emissions opta per comprar-se un cotxe nou a la demarcació de Barcelona

Només un 1,7% dels usuaris pateix les restriccions de circulació diàriament a les comarques barcelonines

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) afecta un 14% dels usuaris de la demarcació de Barcelona, dels quals només un 1,7% diàriament, segons l’enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) del 2021 a 10.100 persones presentada en el marc de l’Internacional Mobility Congress 2022 a Sitges. L’estudi també mostra que el 27,7% dels usuaris ha adquirit un vehicle amb etiqueta ambiental, mentre que un 25,2% ha preferit el transport públic. A Barcelona la xifra encara és més baixa i només un 19,9% veu el transport públic com a alternativa.

D’altra banda, durant la presentació de l’informe el Servei Català de Trànsit (SCT) ha constatat que la gratuïtat de Renfe ha tingut un efecte molt poc perceptible sobre el transport privat.

En paral·lel, la majoria de persones declaren que no han estat afectades per la ZBE Rondes de Barcelona (86%). Les persones més afectades diàriament pels afectes de la ZBE són els residents a Barcelona i la resta de la primera corona. Ho declaren en un 7% dels casos, mentre que en el conjunt de les 12 comarques de la demarcació de Barcelona ho diuen l’1,7 %.

Xavier Sanyer, el cap de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha assegurat que les dades d’afectació de la ZBE són “coherents” i no pas decebedores ja que els vehicles sense etiqueta són un 17% del parc. “No podem pretendre arribar a més gent”, ha assegurat Sanyer.

El director general del SCT, Ramon Lamiel, ha constatat que al llarg de l’any s’ha notat una caiguda del 5% del vehicle privat respecte als valors prepandèmics que atribueix al teletreball. A més, ha assegurat que la gratuïtat dels abonaments multiviatge de Renfe pràcticament no ha tret cotxes de la carretera, només s’ha notat una reducció del 0,4%. a l’àrea metropolitana És més, en el cas del corredor del Maresme s’han detectat increments (+2,75) i al perímetre immediat de la ciuat un 0,8%. “Són dades que s’han d’agafar amb pinces”, ha assegurat, tot remarcant que fa només un mes que està en vigor la mesura.

Gratuïtat de les autopistes

Sobre les afectacions a la gratuïtat de les autopistes, un 37,4% de les persones residents de la demarcació de Barcelona es declaren afectades en els seus desplaçaments quotidians, un percentatge que puja fins al 44,7% només a la regió metropolitana. Entre les persones residents a l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB) és on hi ha una major incidència els dissabtes i festius, mentre que a la resta de la regió metropolitana i de la demarcació de Barcelona la incidència és major de dilluns a divendres.

Les persones entrevistades consideren que la gratuïtat de les autopistes genera un augment de trànsit en aquestes vies, una captació de nous usuaris cap al vehicles privat, un augment de la contaminació atmosfèrica i un augment d’accidents de trànsit.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.