Medi ambient

PARLAMENT EUROPEU

L’eurocambra reclama carregadors per a cotxes elèctrics cada 60 quilòmetres

El projecte de llei aprovat avui haurà de ser ara negociat amb els Estats membres

El Parlament Europeu ha reclamat avui la instal·lació de carregadors per a vehicles elèctrics cada 60 quilòmetres a les principals carreteres de la UE de cara a l’any 2026 i estacions per repostar hidrogen verd cada 100 quilòmetres.

Aquesta és la posició de l’Eurocambra en relació a un projecte de llei que ara haurà de negociar amb els Estats membres, després d’obtenir al ple 485 vots a favor, 65 en contra i 80 abstencions i consensuar un text definitiu per fomentar l’ús dels cotxes ecològics, per tal d’assolir l’objectiu europeu de reduir al 55% les emissions de gas d’efecte hivernacle d’aquí al 2030.

Segons el text aprovat pel Parlament, el requisit d’establir carregadors cada 60 quilòmetres també serà d’aplicació per a camions i autobusos, però només en algunes carreteres, amb estacions més potents i amb excepcions per a les illes i les vies amb molt poc trànsit.

A més, la posició de l’Eurocambra amb les estacions de repostatge d’hidrogen verd augmenta les exigències que, inicialment, havia fixat la Comissió Europea, ja que reclama instal·lar-les cada 100 quilòmetres, en lloc dels 150 proposats per l’Executiu comunitari, i fer-ho abans del 2028 i no abans del 2031, que era la idea de Brussel·les.

Els eurodiputats també han acordat imposar objectius mínims a cada Estat membre per al desplegament de tota aquesta infraestructura de combustibles alternatius i proposen donar als governs nacionals un marge fins al 2024 per presentar els seus plans sobre com pretenen assolir els requisits.

Tot i així, el Parlament pretén que les noves estacions de carburants verds siguin accessibles per a totes les marques de vehicles i fàcils de pagar, amb un preu “assequible” i “comparable”, apunten els eurodiputats, que també sol·liciten la centralització de les dades de totes aquestes estacions abans del 2027, amb l’objectiu que el consumidor conegui la disponibilitat, els temps d’espera i els preus a tota la UE.

A banda d’aquesta iniciativa, la Cambra comunitària també ha adoptat la seva posició sobre el projecte de llei que busca regular l’ús de combustibles renovables en el transport per vaixell, i en el qual els eurodiputats han acordat que el sector marítim redueixi progressivament les emissions de gasos d’efecte hivernacle dels bucs: en un 2% a partir del 2025, un 20% el 2035 i un 80% el 20250, en comparació amb el nivell del 2020, que és el que prenen com a referència.

De nou, aquesta postura, que ha tirat endavant per 451 vots a favor, 137 en contra i 54 abstencions, suposa un augment de les pretensions de la Comissió, que inicialment va proposar una rebaixa del 13% per al 2035 i del 75% per al 2050.

Segons el text aprovat pel ple, aquesta normativa s’aplicarà a bucs amb un arqueig brut superior a 5.000 tones, i que són responsables, assenyalen els eurodiputats, de prop del 90% de les emissions de diòxid de carboni.

La Cambra comunitària també vol que els vaixells contenidors i de passatgers utilitzin el subministrament d’electricitat quan estiguin atracats als principals ports de la UE a partir del 2030, amb l’objectiu de reduir la contaminació atmosfèrica als molls.

El ple s’ha mostrat a favor de crear sancions per a qui incompleixi aquesta eventual normativa, que ara també haurà de ser consensuada amb els Estats membres, i els eurodiputats han sol·licitat que els ingressos de els multes es destinin a l’impuls de la transició ecològica en el sector marítim.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.