energia
encariment dels preus
Aproven l’ajut de 3.000 milions per a les llars
L’Estat incrementa per als vulnerables fins a un 80% el descompte de la llum
El Consell de Ministres aprovava ahir el paquet de 3.000 milions en ajuts per fer front a la factura elèctrica en diferents models per a llars i famílies vulnerables amb l’objectiu d’arribar a un 40% de les llars. El paquet de mesures inclou la creació d’una nova tarifa regulada (TUR) per a les comunitats de veïns amb calderes centralitzades de gas natural fins al 31 de desembre del 2023 –permetrà reduir a la meitat la factura d’1,7 milions de llars i el bo social elèctric es reforçarà per a 1,3 milions de llars. En el bo social el descompte serà d’un 65% per a famílies vulnerables i d’un 80% per a vulnerabilitat seriosa. També s’eleva un 15% la quantitat d’energia amb dret a descompte.
Pel que fa a la tarifa per a calderes comunitàries, s’aplicarà un descompte d’un 40% a un 70% del consum, la mitjana del qual en una comunitat es calcularà dels últims cinc anys i hi haurà penalització en cas de superar-se –per poder-s’hi adherir els consumidors hauran de tenir comptadors individuals abans del 30 de setembre del 2023 i calderes revisades.
L’executiu espanyol també crea un descompte de fins a un 40% per a llars amb ingressos reduïts en funció del perfil familiar, un descompte que pot beneficiar 1,5 milions de llars, per exemple aquelles amb dos adults i dos menors a càrrec amb rendes de fins a 27.720 euros anuals. L’ajuda mínima de 35 euros del bo social tèrmic s’elevarà fins als 45 tot duplicant el pressupost destinat.
6,3 milions per a l’educació inclusiva
Catalunya rebrà 6,3 dels 38 milions que el govern espanyol destinarà a l’educació inclusiva en totes les comunitats autònomes per atendre la diversitat de necessitats de l’alumnat infantil i dels dos primers cicles de primària als centres públics d’educació ordinària i especial. El programa pretén reforçar les mesures d’atenció a la diversitat d’alumnat de les escoles públiques, la col·laboració de les famílies amb el centre per crear sentiment de pertinença, a més de reforçar també els equips educatius per garantir la detecció precoç de les necessitats de suport educatiu de l’alumnat per assegurar que aquest rep una atenció especialitzada.