Política

estat francès

Vaga salarial a França amb un abast limitat, però que amenaça de prolongar-se

El líder de la protesta, Philippe Martínez, ha assegurat que la vaga tindrà continuïtat

La vaga per a reclamar pujades salarials convocada aquest dimarts a França per una part dels sindicats ha tingut un abast limitat, però amenaça de prolongar-se, en particular en el sector petrolier i de l’energia, on porta enquistada des de fa setmanes, i en el transport públic.

El secretari general de la Confederació General del Treball (CGT) i líder de la protesta, Philippe Martínez, ha subratllat durant la manifestació organitzada a París la seva reivindicació principal: la qüestió dels salaris, que és la “prioritat número u dels francesos”.

Martínez ha reiterat la seva reclamació d’un augment del salari mínim (l’objectiu és arribar a 2.000 euros bruts mensuals, enfront dels 1.678,95 actuals) i la “indexació” de la resta dels sous amb el cost de la vida perquè no perdin poder adquisitiu, aspecte que ha qualificat de “més que urgent”.

El líder sindical ha recordat que la jornada d’avui, en la qual a més dels aturs hi havia convocades “prop de 200” manifestacions en tot el país, segons la CGT, és una continuació de convocada el passat 29 de setembre, que s’ha prolongat des de llavors amb aturades sectorials, en particular en les refineries.

Martínez ha assegurat a més que la vaga tindrà continuïtat i, tot i que no ha volgut entrar en els detalls mentre no es pronunciïn els treballadors, ha donat a entendre que la mobilització es podria mantenir en el sector petrolier i en els ferrocarrils.

“Quan la discussió no basta, cal fer un pas més”, ha afirmat el líder sindical, que s’ha queixat dels vaivens de les posicions dels membres del govern, després que aquest dimarts el ministre d’Interior, Gérald Darmanin, demanés a la patronal que “augmenti els salaris quan és possible” perquè “hi ha un problema de salaris” a França.

Un dels aspectes més visibles d’aquesta jornada de vaga ha estat, com és habitual, el transport públic, on hi ha hagut pertorbacions però en cap cas generalitzades.

En els ferrocarrils, l’impacte més gran ha estat als trens regionals, ja que només han circulat la meitat, i també en les rodalies de París (en algunes línies s’han anul·lat una quarta part dels serveis habituals) o en els autobusos de la capital, perquè s’han suprimit un terç del total. En el metro la situació ha estat gairebé normal.

Com passa des de fa més de dues setmanes, les aturades en les refineries i en els dipòsits de carburant han mantingut prop del 30% de les gasolineres del país sense proveïment d’almenys un tipus de combustible.

El govern francès havia anunciat que un dia més anava a recórrer a la mobilització forçosa de personal vaguista per a desbloquejar alguns dipòsits de carburant.

El ministeri d’Educació ha indicat al migdia que a penes una mica més del 6% dels docents s’havien declarat en atur.

Segons una enquesta de l’institut demoscòpic Elabe, un 49% estaven en contra d’aquesta mobilització liderada per la CGT i secundada també per altres tres centrals minoritàries, però a la qual no s’ha sumat el principal sindicat del país, la Confederació Francesa Democràtica de Treballadors (CFDT).

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.