Societat

Galícia

Arrenca el judici de l’accident de l’Alvia a Santiago, gairebé 10 anys després

Els dos únics acusats són el maquinista i un excàrrec d’Adif, als quals acusen de 80 morts i 145 lesions per imprudència professional greu i danys

Les víctimes de la tragèdia encaren el procés amb un gran “dolor” i “ràbia”

El judici de l’accident d’un tren Alvia a Santiago de Compostel·la ha arrencat aquest dimecres gairebé una dècada després dels fets a la Ciutat de la Cultura de la capital gallega, on s’ha habilitat una gran sala de vistes per acollir procés.

El 24 de juliol de 2013 un comboi d’alta velocitat va descarrilar en una corba i es va estavellar contra un mur de formigó. Com a resultat de la topada van perdre la vida vuitanta viatgers i uns 150 més van resultar ferits.

Després de més de nou anys d’investigació, el cas arriba avui a la fase de judici oral, per a la qual s’ha hagut de fer un desplegament només comparable al del judici per la marea negra del petrolier Prestige.

Els dos únics acusats són el maquinista, Francisco José Garzón Amo, i un excàrrec d’Adif que era responsable de la seguretat en la circulació, Andrés Cortabitarte. Se’ls hi imputen 80 morts per imprudència greu professional, 145 lesions pel mateix motiu i un delicte de danys, segons el TSJG.

La fiscalia sol·licita penes de quatre anys de presó per a cadascun i la inhabilitació del maquinista durant el temps de la condemna, i la del càrrec d’Adif per a qualsevol professió que impliqui gestió, seguretat o responsabilitat en aquesta mena d’infraestructures.

L’expedient principal est format per 44.460 folis, dividits en 95 volums, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Galícia (TSJG). El jutjat ha admès 669 testificals en total: 522 declaracions de testimonis, 21 testimonis pericials i 126 perits, amb el matis que pugui desistir d’alguna, ja sigui abans o durant el judici.

La reclamació de danys i perjudicis en matèria de responsabilitat civil s’eleva a 57.686.635,93 euros.

La vista es preveu llarga i centrada en la responsabilitat del maquinista, que va rebre una trucada de l’interventor de bord i va entrar a la corba d’A Grandeira a més del doble de la velocitat permesa (191 davant 80 Km/h), i la de l’administrador de la infraestructura, per eventuals problemes que van poder afectar la seguretat de la instal·lació en no preveure un sistema de frenat tècnic davant una errada humana.

La sessió d’aquest dimecres estarà dedicada a resoldre les qüestions prèvies. Donat el gran de parts persones i escrits presentats, no es preveu que sigui breu.


El maquinista “nerviós” i “preocupat”
L’advocat de Garzón, Manuel Prieto, ha explicat que el maquinista ha arribat al judici “nerviós” i “preocupat”. En declaracions als mitjans abans de la vista, el lletrat s’ha mostrat confiat que els quatre anys de presó que li demanen al seu client no s’arribin a sentenciar: “Esperem que aquesta pena no es produeixi”.

Prieto ha assegurat que l’altra pena, la de la tragèdia humana, el maquinista “com a persona evidentment la porta per dins” i ha assegurat que el seu desig és que “se sàpiga tota la veritat”.

El defensor del conductor de l’Alvia ha afirmat que el tren va descarrilar “no per una trucada telefònica” –la que va rebre Garzón i que l’hauria distret– sinó per la posada en servei d’una línia “mancada de seguretat”. “Faltaven senyals i balises”, ha recordat Prieto. I segons ell, amb aquestes mesures el sinistre no hauria passat. L’advocat ha admès que “els humans cometem errors” però ha insistit que aquest no va ser el desencadenant.


“Dolor” i “ràbia” de les víctimes
De fet, la plataforma de víctimes de l’Alvia 04155 encara l’inici del judici amb “moltíssim dolor” i “ràbia” en considerar que falten a la banqueta els qui haurien de respondre de “decisions i negligències” sense les quals aquella tragèdia no hagués succeït.

L’advocat d’aquesta plataforma, Manuel Alonso Cerezuelo, ha celebrat en declaracions als mitjans que almenys “per fi ja es faci justícia” i ha desitjat que “es pugui acreditar” tot el que no han pogut demostrar al llarg de la instrucció.

Sobre els encausats, Cerezuelo ha considerat que si bé el conductor del tren “efectivament” va cometre un “error humà”, “és molt més greu” la conducta del responsable de la seguretat a Adif en aquelles dates, perquè
“coneixent que hi havia un risc no va fer res per evitar-ho”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.