Queixes dels usuaris pels talls a les línies de Rodalies
Malestar i confusió el primer dia feiner amb el servei alterat per les afectacions de les obres de la Sagrera a l’R1, R2 Nord i R11
Critiquen que es triga massa, mentre que Renfe està “satisfeta” del pla alternatiu
Els usuaris de Rodalies afectats per les obres de la Sagrera lamentaven ahir dilluns, coincidint amb el primer dia feiner amb talls, que no havien rebut prou informació i que els seus trajectes s’allarguen una o dues hores més del que és habitual. Les queixes, el malestar i el desconcert eren la tònica general entre els afectats per les alteracions en el servei de les línies de Rodalies R1, R2 Nord i R11, que com a mínim durant les properes dotze setmanes veuran interromput el trajecte en tren per les obres que s’estan fent a la nova estació barcelonina de la Sagrera. Des d’ahir i fins al 2 de desembre, la circulació de trens estarà tallada entre Passeig de Gràcia i Sant Andreu Comtal, i els trens de l’R2 Nord i l’R11 iniciaran i finalitzaran el recorregut en aquesta última estació. A causa d’aquestes obres, només circulen els trens de la línia R2 des de l’aeroport fins a l’estació de França i des de Montcada i Reixac fins a Maçanet, on es pot enllaçar amb la línia R4, entre Montcada i Reixac i Manresa.
Els informadors de Renfe no donaven l’abast per atendre els usuaris que arribaven a l’estació de Sant Andreu Comtal en els trens plens de gom a gom de les línies que passen per Girona i Granollers. “Prefereixo pagar que l’abonament gratuït, perquè he de matinar i continuo arribant tard”, es lamentava l’Alba, que venia de Girona. La gran majoria de passatgers que anaven al centre de Barcelona optaven per agafar el metro, a uns minuts caminant de l’estació de tren, i no pas el bus llançadora que els duia fins a la Sagrera. La indignació augmentava entre els que s’havien assabentat “de casualitat” de les obres, i es queixaven que no havien tingut accés als horaris amb prou temps per planificar la millor opció.
“Ha estat un caos”, assegurava la Conxi, que acompanyava el seu fill a fer un curs a prop de l’estació de Sants i que ha trigat una hora més del previst a anar de Molins de Rei al seu destí, fins al punt que veia “inviable” arribar a la formació.
Des de la direcció de Rodalies, en canvi, es mostraven “molt satisfets” pel funcionament del pla alternatiu de transports, que ha comportat replanificar horaris de 700 maquinistes perquè tot funcionés “com una seda”, en paraules de la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo. Segons dades de Renfe, fins a les nou del matí havien fet servir el bus alternatiu 200 persones. A l’estació de Sant Andreu Comtal es van obrir les portes per assumir la riuada de passatgers. La directora de Renfe evitava parlar d’aglomeracions i defensava que la instal·lació d’una escala addicional permet millorar l’evacuació de l’estació, tot recordant que els trens poden portar un passatge de 700 o 800 persones.
No tenia la mateixa percepció l’Associació de Veïns de Sant Andreu, que alertava que “el que està passant pel que fa a aglomeracions de gent a l’estació L1 del metro és un perill”, perquè es produeix un tap a les màquines de venda de tiquets. En canvi, des de Renfe valoraven com a satisfactori el servei de metro perquè va absorbir el passatge.
Les obres a la nova estació de la Sagrera també impliquen afectacions puntuals per als usuaris de la línia R1, que ahir i els caps de setmana del 29 i 30 d’octubre i del 12 i 13 de novembre hauran de fer transbord a Badalona, on els trens finalitzaran i iniciaran el trajecte per la línia del Maresme. Durant tot aquest període, el servei a l’aeroport es farà amb origen o destinació Barcelona-Estació de França.
Molèsties necessàries
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, demanava disculpes a la ciutadania afectada pels talls en el servei de Rodalies a causa de les obres, encara que destacava que són necessaris per escometre aquesta important actuació ferroviària. Sánchez reconeixia, en declaracions a TV3, que no s’havien pogut començar les obres a l’estiu –per reduir les afectacions– “pel curs de les adjudicacions i licitacions”. “No ha estat un bon mes de setembre”, admetia Sánchez, i assenyalava que el govern espanyol ha adjudicat més de 800 actuacions per més de 2.000 milions d’euros.