Política

ERC i el PDeCAT es disposen a retocar el decret d’estalvi

Capdevila vol la moratòria a autònoms al 30-N i un fons

Bel exigeix la gratuïtat del bus i ajudes a instal·lar portes

Després de conquistar la convalidació del decret d’estalvi energètic –tot i el filibusterisme d’incloure al text el rescat de radials de Madrid i 1.360 milions a les elèctriques– amb 187 sís (ERC, PDeCAT, PNB i Bildu) davant 161 nos (PP, Vox, Junts i la CUP) i una abstenció, el govern de Pedro Sánchez afronta ara el test de la credibilitat amb els seus socis a l’hora d’afavorir una tramitació àgil i d’acceptar retocs seus en forma d’esmenes. Mentre que el republicà Joan Capdevila ja avança que exigirà una moratòria de l’aplicació del decret per a pimes i autònoms fins al 30 de novembre i la creació d’un fons estatal, el portaveu del PDeCAT al Congrés, Ferran Bel, vol exigir que no es discrimini el bus respecte al Rodalies i el ferrocarril i que s’obri una línia d’ajudes per a la instal·lació de portes als comerços que ara han de complir el requisit de no deixar escapar els 27 graus de la refrigeració a l’estiu ni els 19 graus de la calefacció a l’hivern.

Quan el diputat d’ERC Joan Capdevila va llegir les 83 pàgines del decret 14/2022 sobre l’estalvi aprovat l’1 d’agost i ja en vigor des de fa vint dies tot i ser convalidat dijous, la valoració era rotunda: “Bé, però esmenable. Es queda molt curt.” A més de la moratòria al 30-N per a pimes i autònoms, ERC reclama un fons estatal gestionat per la Generalitat –i la resta de comunitats– per finançar les mesures per a les pimes i un mecanisme de finançament per garantir poder assumir les noves inspeccions i la vigilància de les sancions que La Moncloa fa recaure en governs autonòmics. “Regulin ja les comunitats energètiques i modifiquin el reial decret d’autoconsum per permetre l’autoconsum a 5 quilòmetres i a 5 MW”, és l’exigència de Capdevila al govern i que aquest mes de setembre es plasmarà en esmenes. Una altra demanda d’ERC és accelerar l’aprovació del reglament de les xarxes tancades “que tan de bé faria a indústries com ara les de la petroquímica de Tarragona i no penalitzar més la cogeneració industrial”.

Tan important com el contingut de les esmenes és imposar el respecte al calendari i no permetre que una tramitació de les esmenes sigui un salt al buit sine die a causa de pròrrogues interessades, així que el portaveu del PDeCAT, Ferran Bel, ha arrencat que el procés s’obri “no més tard de tres o quatre setmanes” i que després la constitució de la ponència arribi en set dies. Bel treballarà ara per corregir les “asimetries” que ha generat el decret 14/2022 en el transport públic que no és per ferrocarril i plantejarà que la gratuïtat es pugui estendre també al bus per no discriminar l’usuari segons el mitjà de transport que necessita per anar a la feina en funció d’on viu.

Pel que fa a la implantació de les mesures que afecten el comerç a l’hora de blindar el termòstat, Bel reclama “el compromís del govern a treure una línia d’ajudes genèrica d’uns 100 milions d’euros perquè les comunitats autònomes, si així ho desitgen, puguin obrir línies d’ajuda per a la instal·lació de portes al comerç”.

Clam de Junts pels Bombers i la llei de ciència

El Congrés mostra un cop més el xoc estratègic de l’independentisme, amb Junts –i la CUP– votant no al decret d’estalvi i al decret sobre prevenció d’incendis que ERC i el PDeCAT han salvat –amb el vot a favor i l’abstenció– pel compromís de fer-hi retocs i blindar competències. “En lloc que el govern destini la pluja de milions a radials de Madrid i 1.360 milions a les elèctriques, el canvi de sistema seria que l’Estat ho destinés a solucionar problemes de l’economia productiva amb quitances o transferències directes a les més de 50.000 empreses catalanes en risc de fallida perquè no poden satisfer venciments de crèdits ICO”, sosté el diputat de Junts Josep Pagès. El grup de Míriam Nogueras es veu en sintonia amb investigadors catalans en la llei de ciència i amb els Bombers davant el decret “homogeneïtzador” i que “tot passi per Madrid”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.