Successos

El Codi Penal s’endurirà per als atropellaments de ciclistes

El Senat aprovarà una proposició de llei que enviarà tots els accidents per imprudències que acabin amb víctimes a un judici penal sense que el jutge pugui fer-ne una interpretació diferent

El Senat aprovarà el pròxim dia 1 la proposició de llei que modifica alguns aspectes del Codi Penal aprovat el 2019 que havia de protegir els ciclistes víctimes d’atropellaments com el que hi va haver diumenge a Castellbisbal. Els canvis, que probablement es publicaran al BOE a mitjans de setembre, no tindran efectes retroactius i, per tant, no afectaran en un futur judici l’autor de l’envestida que va matar els dos ciclistes del CC Rubí, però sí que recullen algunes de les reivindicacions dels ciclistes, que el president de la federació catalana ja va posar de manifest en aquest diari.

L’objectiu del canvi és evitar una de les escletxes del Codi Penal del 2019, la que permet als jutges evitar els judicis penals quan consideren que un atropellament amb víctimes pot haver estar causat per una imprudència.

Ho explica el diputat del PSC Paco Aranda, que va plantejar el canvi, aprovat just fa dos mesos al Congrés amb els vots socialistes, de Podem, Ciutadans, ERC, Junts i el PDeCAT. “L’escletxa que diferents associacions ens van fer veure i que desprotegia els ciclistes és quan el jutge es treu de sobre els casos d’imprudència, també els que acaben amb morts, perquè considera que no són culpa directa del conductor, que s’ha despistat, per exemple, per qualsevol raó. Ara no ho podrà fer. Sempre que hi hagi una imprudència que acabi amb morts o ferits s’haurà d’anar a un judici penal, que és el que volen les víctimes i les grans associacions ciclistes, que són les que van participar en la ponència per aprovar aquest canvi”, explica el diputat, membre de la comissió de justícia.

D’aquesta manera, segons ell, el codi s’adequa a les necessitats actuals i els autors d’atropellaments com els de diumenge hauran de respondre per la via penal davant les víctimes per homicidi quan hagin actuat per imprudència, encara que tinguin tests d’alcohol o drogues negatius. Això, en principi, evitarà una idea generalment acceptada pel col·lectiu ciclista i que expressava el president de la federació catalana: “Ningú va a la presó.”

El Codi Penal ja va introduir, entre altres canvis, el delicte d’abandonament del lloc de l’accident per part de l’autor d’un atropellament (article 142). L’acusat de l’accident de diumenge s’enfrontaria, només per aquest càrrec, a una pena d’entre sis mesos i quatre anys i la retirada del carnet de conduir durant quatre anys. La causa està oberta pels delictes de conducció temerària, dos delictes contra la vida, conducció sense permís i quatre delictes contra la vida en grau de temptativa.

Presó provisional

La jutgessa de guàrdia de Rubí ha dictat presó provisional per al conductor (41 anys). El perill de fuga i de reincidència són els factors que han determinat la decisió. A més, tenia antecedents per delictes de trànsit i conduïa sense carnet. La defensa presentarà recurs. D’altra banda el ferit greu de a la Vall d’Hebron, ha millorat en les últimes hores i un altre dels ciclistes ferits ha tornat a casa després d’unes hores en observació.

LA FRASE

Desapareix l’escletxa que permetia als jutges evitar els judicis penals en molts atropellaments
Paco Aranda
Diputat del psc al Congrés
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.