Successos

“Si atropellen un jutge potser les coses canviaran”

El president de la federació catalana, Joaquim Vilaplana, demana un càstig exemplar per al conductor que va matar dos ciclistes a Castellbisbal i critica la justícia per la interpretació que fa del Codi Penal

Dos morts, un ferit crític i un de lleu és el balanç de l’atropellament mortal de diumenge al matí a Castellbisbal a un pilot de vuit ciclistes del CC Rubí de més de 60 anys que feien la seva sortida dominical de lleure. El presumpte autor ja ha estat posat a disposició judicial a Rubí mentre els Mossos investiguen l’atropellament en una zona, abans d’entrar a Martorell, amb bona visibilitat i espai de sobres per a la circulació.

El gravíssim accident ha indignat la comunitat ciclista del país i així ho ha expressat el president de la federació catalana, Joaquim Vilaplana, que reclama un càstig exemplar. “Exercirem d’acusació popular i demanarem les màximes penes, començant per la presó, ja que la informació que tenim és que el conductor va actuar amb traïdoria i hi ha testimonis que ho confirmarien.” El vehicle va envair el carril contrari i va envestir directament els quatre primers ciclistes del grup. Els Mossos han confirmat que el conductor (41 anys) té un antecedent del 2013 per un delicte contra la seguretat del trànsit.

Vilaplana és conscient que serà complicat que la justícia accepti els agreujants que concorren en aquest accident, ja que tampoc ho ha fet en d’altres. “Primer, la justícia és lenta i els jutges sempre aprofiten la seva capacitat d’interpretació del Codi Penal per aferrar-se als atenuants i rebaixar les penes. Per exemple, anar begut o drogat o fins i tot fugir de lloc de l’accident poden ser atenuants, perquè es considera que el conductor en realitat no sabia què feia en el moment de l’accident.” El Codi Penal va canviar el 2019 en aquest sentit, però segons Vilaplana s’està evitant la seva aplicació també amb el beneplàcit dels fiscals, que volen evitar judicis i miren de forçar un acord entre les parts.

El president, que és de Sant Vicenç dels Horts, va ser un testimoni indirecte de l’accident, ja que aquesta ruta la fa sovint també els diumenges i es va trobar, quan anava en direcció contrària, tot el dispositiu dels Mossos. “És una ruta molt coneguda els caps de setmana perquè no té grans dificultats i tampoc cap zona perillosa per a ningú.” Les últimes hores no han estat fàcils tampoc per a ell, ja que coneixia els ciclistes, especialment el que es troba en estat crític, i també és amic el president del CC Rubí, Pedro Cancio, que anava en el grup i va fer unes declaracions duríssimes a Efe: “El conductor no només no va frenar, sinó que va accelerar quan va canviar de carril i el vam veure traient la mà del vehicle i fent el gest amb un dit d’«aquí us quedeu» quan ja ens havia atropellat.”

L’envestida a Valverde

Respecte que accidents més mediàtics com el que va tenir tot un campió del món com Alejandro Valverde, que va ser atropellat a Múrcia per un conductor que també va fugir, puguin fer canviar la situació legal, el president es mostra escèptic. “Si atropellen un jutge potser canviaran les coses, però cap conductor ha acabat mai a la presó a Espanya després d’atropellar un ciclista.”

A Catalunya hi ha cada any més d’un centenar d’accidents amb ciclistes implicats. L’últim atropellament amb dos morts va tenir lloc a Vallfogona de Balaguer el 12 de febrer del 2012. El 30 d’octubre del 2021 un conductor begut va atropellar una dona als Àngels (Quart) en una carretera molt més estreta; el 19 de març passat un altre conductor que va donar positiu per drogues va matar un ciclista a Castellar del Vallès i el 21 d’abril un camió va atropellar un ciclista a Balaguer.

Després de l’envestida de diumenge, l’autor va fugir sense atendre les víctimes ni avisar Emergències. Després es va trobar el seu vehicle a Martorell amb taques de sang i a la nit va ser arrestat.

Els Mossos busquen ara alguna càmera de la zona que gravés l’atropellament i també si el sospitós, de 41 anys, té restes d’alcohol o drogues a la sang.

LES FRASES

Exercirem d’acusació popular i demanarem la màxima pena.
Joaquim Vilaplana
president de la federació catalana
El més greu en un cas així és que el conductor se’n vagi després d’atropellar un grup de ciclistes
Antonio Pedrero
ciclista del movistar

El govern hi vol posar mà

El Servei Català de Trànsit (SCT) impulsarà un nou sistema de senyals de velocitat variable per millorar la seguretat dels ciclistes. Ho ha explicat el seu director, Ramon Lamiel, en una entrevista a RAC1, en què també ha avançat que les primeres proves es duran a terme al mes de setembre en “un o dos túnels” de la xarxa de carreteres catalanes. L’objectiu és que s’instal·li en aquelles vies on hi ha “una barreja de trànsit” que pugui generar “inseguretat” als col·lectius més vulnerables. “No es pot fer en totes les carreteres ni és la intenció, però servirà per reforçar la senyalització fixa ja existent”, ha afirmat. Els dispositius s’activaran quan detectin que hi ha ciclistes per indicar a la resta de vehicles l’obligació de reduir la velocitat. “ L’Ajuntament de Rubí ha decretat tres dies de dol oficial i les banderes de l’edifici oficial onegen a mig pal per la mort dels dos ciclistes de la vila.

Els que s’hi guanyen la vida

El ciclista del Movistar Antonio Pedrero (Terrassa) és un dels escaladors de més prestigi del pilot mundial i admet que és precisament quan sent o llegeix una notícia com aquesta quan surt al a carretera amb més temor: “Tots els que sortim sempre a entrenar-nos hem tingut algun moment en què hem aguantat la respiració perquè un cotxe ens ha passat arran del mallot.” Segons ell, el volum de trànsit ha anat augmentant a totes les carreteres i la millor solució és que els conductors i els ciclistes “respectin el seu espai”. “Si ho fem bé –hi afegeix– n’hi ha per a tots, però contra gent que fins i tot fuig després d’un atropellament no s’hi pot fer res; una altra cosa és l’error humà.” El ciclista, que no ha passat mai per la zona de l’atropellament de diumenge, recorda que la cultura ciclista i fins i tot les lleis són diferents a cada país. “A França, per exemple, només podem anar en fila d’un.”

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.