Economia

Foment fa una crida a la diplomàcia per reactivar el MidCat

Discrepa de l’escepticisme de Giró i confia en el finançament de la UE

Afirma que el projecte costaria uns 500 milions

La resistència de França a ressuscitar el gasoducte MidCat, que havia de travessar els Pirineus des de Catalunya i que ara com ara està aturat a Hostalric, no han desanimat el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, que ahir es va mostrar optimista sobre la possibilitat de reactivar el projecte i va apel·lar a la diplomàcia europea perquè ho faciliti. En una entrevista radiofònica, el líder patronal va recordar que els entrebancs que hi està posant França “no són nous”, i va recordar que dues veus europees rellevants, el canceller alemany, Olaf Scholz, i la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, han qualificat el MidCat d’infraestructura prioritària i estratègica per reduir la dependència europea del gas rus.

Sánchez Llibre considera que cal aprofitar les set regasificadores de què disposa l’Estat per convertir-lo en un hub d’interconnexió gasística. “Hi ha una possibilitat i es podria finançar amb fons europeus”, va dir. Per aquest motiu, va exhortar la diplomàcia espanyola i europea a treballar per aconseguir “la llum verda del govern francès”.

El president de Foment va discrepar de l’escepticisme que el conseller d’Economia, Jaume Giró, va expressar fa pocs dies des d’aquestes pàgines sobre la disponibilitat de França davant del projecte i sobre la utilitat del MidCat de cara als objectius climàtics europeus.

“Respecto l’opinió del conseller”, va indicar Sánchez Llibre, que va recordar que el cost de la infraestructura no superaria els 500 milions i que, a canvi, es podrien transportar fins a 70.000 milions de metres cúbics de gas, que amb el temps “podria ser hidrogen verd”.

Proposta alternativa per a l’ampliació del Prat

Sánchez Llibre també es va mostrar convençut de la possibilitat de recuperar el consens institucional “descarrilat” sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat i va revelar que l’organització està a punt de crear “una comissió d’experts aeroportuaris, amb gent del món econòmic, de diferents sectors, del món acadèmic, de la societat civil i persones vinculades a les empreses emergents i la innovació” per mirar de recuperar aquell consens i fer-lo extensiu als ajuntaments implicats. “Volem –hi va afegir Sánchez Llibre–que el projecte es torni a posar damunt la taula”, ja que “hi ha un assentiment de l’Estat perquè sigui possible”, per la qual cosa en parlaran formalment amb el govern a principi de setembre.

Un dels arguments principals de Foment és un projecte tècnic que “demostra que ampliant només entre 300 i 350 metres la tercera pista no afectaria ni la Ricarda ni el Remolar”. El portaveu empresarial va recalcar que “Barcelona podria recuperar la inversió de 1,700 milions d’Aena i constituir-se el hub internacional que reclamem fa molts anys”. Finalment, Sánchez Llibre va recordar que ara com ara “hi ha cinc milions de catalans i catalanes que no poden viatjar directament a ciutats com Chicago, Los Ángeles, Xangai, Hong Kong o Tòquio”, i que si el Prat ara connecta amb 40 capitals, ho podria fer amb 70”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.