El comerç de Barcelona millora en un 10,8% les vendes prèvies a la Covid
L’Indicador de Comertia revela que un 91% dels establiments augmenten la facturació
La perspectiva per a la resta de l’any, però, és d’afebliment
Les vendes dels comerços de Barcelona al mes de juliol van superar de molt els nivells prepandèmia amb un increment del 10,8% respecte a l’any 2019, és a dir, al moment previ a l’esclat de la covid-19 i a les restriccions que va comportar. Així ho revela l’Indicador Retail de Comertia, l’associació que aplega més de 4.000 establiments arreu de Catalunya. Segons aquest índex, el creixement del juliol és una mica inferior al que havien previst el mes anterior quan, en l’indicador del juny, els comerciants es mostraven optimistes i pronosticaven un augment de vendes del 13,1% de mitjana.
En comparació amb el 2021, el 91% dels establiments de l’associació de comerciants van registrar un augment de vendes el mes passat. Això no obstant, l’informe indica que la perspectiva de negoci dels empresaris del sector de cara al segon semestre és molt menys optimista, ja que més de la meitat, un 54%, preveuen un estancament del consum, un 29% auguren debilitat i decreixement del negoci, mentre que només un 17% consideren que la facturació continuarà a l’alça.
D’altra banda, Comertia demana al govern espanyol “més flexibilitat” i ajudes econòmiques per poder adaptar els establiments a les mesures plantejades dins el pla d’estalvi energètic, que estableix modificacions en la climatització dels locals.
L’informe de l’associació també assenyala que, davant la inflació disparada, un 47% dels empresaris han optat per revisar la política de productes i preus, mentre que un 39% s’han decantat per reduir costos. Tanmateix, de cara al mes d’agost, els comerciants confien que el consum continuï a l’alça, amb una previsió del creixement de vendes de l’11,3% respecte de l’agost del 2021, gràcies a l’impuls del turisme i de la campanya d’estiu.
En comparació amb el juliol de l’any 2019, tots els sectors han registrat un augment de vendes, amb un gran creixement en l’alimentació bàsica (25,2%), l’alimentació no bàsica (22,7%), la restauració (12,4%) i l’oci i cultura (11%). Si es calcula respecte al 2021, l’increment també s’estén a totes les categories, si bé la que ha registrat un augment de vendes més destacat és el sector de l’oci i cultura, amb un creixement del 56,6% per sobre del juliol de l’any passat.
Capítol laboral
Pel que fa a la contractació de personal, les dades de Comertia indiquen que l’ocupació s’ha estabilitzat al juliol, després de registrar un increment el mes previ. Així, un 65% dels comerciants han mantingut la plantilla, un 29% l’han augmentada i un 6% l’han reduïda. De cara al mes d’agost, un 21% de les empreses preveuen fer noves contractacions; un 62%, mantenir els llocs de treball actuals, i un 18% admeten que reduirà la plantilla. Comertia assenyala que després de la pandèmia un dels grans reptes del sector és ara “l’atracció de nou talent o talent jove”.
Quant a la venda en línia, l’increment respecte al juliol de l’any passat va ser d’un 1,2%, amb el lideratge del sector de la moda, que va augmentar un 16% la seva facturació, seguida de l’oci i cultura, amb un 9,8% més. Les dades de Comertia assenyalen que la resta de categories han disminuït les seves vendes en línia.