Societat

Caos per la tensió laboral i la falta de personal

Aquest estiu passaran pels aeroports catalans més de vuit milions de passatgers

Proliferen les companyies que tramiten les reclamacions

S’espera que aquest estiu passin pels aeroports catalans més de vuit milions de passatgers, el doble que l’any passat però encara un 29% menys que el 2019. La campanya, però, ha estat marcada des d’aquesta Setmana Santa per l’elevada conflictivitat laboral i la falta de personal. Al Prat, les jornades de vaga convocades a Ryanair i EasyJet per exigir millores laborals han generat ja milers de retards i cancel·lacions, i es tem que el conflicte s’endurirà al pic de l’estiu. La falta de personal, especialment notori en els controls de passaports, també està provocant llargues cues des de fa ja setmanes.

La manca de personal és una constant a molts aeroports europeus, fet que provoca problemes en cadena. Els sindicats denuncien que les aerolínies van fer durant la pandèmia acomiadaments massius de plantilla fixa i ara no poden fer front a la recuperació del tràfic aeri, que ha estat molt més ràpida del que es preveia. L’Airports Council International ha avançat un any la data de retorn als volums de passatgers que hi havia abans de la covid, el 2024.

Retards i cancel·lacions

En aquest context, estan proliferant les companyies que es dediquen a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris. Una és Reclamio, amb seu a Sabadell, que ha doblat la seva facturació durant el primer semestre de l’any. Com explica Noemí Fernández, gerent del grup, actualment tramiten al Prat unes mil reclamacions al mes i preveuen que siguin 2.000 a l’agost. La meitat són per pèrdua d’equipatge i la resta per cancel·lacions, retards o overbookings.

“S’estan recuperant els nivells d’abans de la pandèmia però amb molts més problemes que abans”, destaca Fernández, que explica que cobren una comissió d’entre el 25 i el 40% però que el passatger no ha d’abonar res per endavant, i l’empresa només cobra en cas d’aconseguir la indemnització. La taxa d’èxit és del 98% perquè disposen d’un equip jurídic especialitzat que primer tracta d’arribar a un acord extrajudicial amb l’aerolínia i si no presenta una demanda. Com explica Fernández, “les companyies posen moltes excuses als passatgers i molts no saben ni com reclamar, ni tan sols que hi tenen dret”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.