Societat

El govern preveu sancions de més de 2.000 euros per als VTC de fora de Catalunya

La Generalitat ultima un decret llei per regular els vehicles de lloguer amb conductor que vol enllestir abans de finals de juliol

L’esborrany no fixa l’anhelada ràtio d’un VTC per cada 30 taxis que reclamen els taxistes

El govern preveu concedir autoritzacions per circular per via urbana solament als VTC (vehicles de lloguer amb conductor) amb llicència domiciliada a Catalunya i amb un vehicle adscrit de forma permanent, i multar amb entre 2.001 i 6.000 euros i immobilitzar el vehicle als de fora del Principat.

Així consta en l’esborrany de decret llei de mesures urgents per regular aquest tipus de vehicles, al qual ha tingut accés Efe, que el govern vol aprovar amb una vigència de dos anys, prorrogables durant dos més, a l’espera que, quan es dissipin els dubtes jurídics sobre aquesta qüestió, es prepari una llei més àmplia que reguli aspectes que no poden tractar-se via decret.

L’esborrany del decret, que ha de regular l’activitat urbana dels VTC i que l’executiu vol tenir enllestit per abans de finals de juliol, no fixa l’anhelada ràtio d’un VTC per cada 30 taxis que reclamen els taxistes, però sí preveu que no puguin emetre’s noves llicències i que aquestes no puguin transmetre’s quan l’autorització sigui per circular a l’interior de ciutats.

“Les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d’àmbit urbà no són transmissibles excepte en els supòsits, en cas de titularitat per part de persones físiques, de mort, jubilació o incapacitat del seu titular, en favor dels seus hereus forçosos”, assenyala l’esborrany.

Per poder operar aquests vehicles en àmbit urbà, a més, s’haurà de “ser titular d’una autorització de lloguer de VTC d’àmbit estatal domiciliada a Catalunya, amb un vehicle permanentment adscrit amb una antelació mínima de 6 mesos respecte a l’entrada en vigor d’aquest decret”, indica el text.

En la pràctica, això suposa impedir que operin VTC d’altres comunitats (el que els taxistes denuncien que succeeix a llocs com l’Aeroport del Prat) i estabilitzar les llicències ja existents a Catalunya, un total de 3.066, si bé el Govern xifra en 1.455 les llicències realment actives.

A més, solament la meitat corresponen a plataformes com Cabify o Uber -ambdues en el punt de mira del sector del taxi-, i la resta són d’ús tradicional per a activitats com noces o enterraments.

El text també endureix el règim sancionador, amb sancions que poden arribar , en els casos més greus, a quanties d’entre 4.001 i 6.000 euros, i habilita els cossos de seguretat a immobilitzar els vehicles de forma immediata quan detectin algunes infraccions molt greus.

Altres requisits indicats en l’esborrany ja els havia avançat el Govern: s’iguala el preu de les assegurances de responsabilitat civil que han de pagar els conductors de VTC i els de taxis; s’obliga els conductors de VTC a tenir permís de conduir des de fa més d’un any; cada llicència de VTC haurà d’estar associada a un vehicle en concret; i s’obre la porta al fet que ens locals com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) imposin formacions específiques i fixin horaris obligatoris.

A més, el decret replica la majoria de les condicions establertes en una altra norma autonòmica (que decauria de forma automàtica), com la prohibició d’aparcar a la via pública o recollir clients directament del carrer, així com els 15 minuts d’espera obligatoris per a clients que sol·licitin un VTC o la prohibició d’usar geolocalització abans del servei.

Decret Ábalos

La normativa en vigor és un reial-decret llei aprovat pel govern espanyol el 29 de setembre de 2018, conegut com el decret Ábalos (per l’exministre de Foment, llavors en el càrrec), que recull la possibilitat que les comunitats autònomes deneguin la concessió de noves llicències quan la proporció és superior a un VTC per cada 30 taxis.

La norma expira no obstant això el proper 29 de setembre i, en cas de no aprovar-se una llei autonòmica, els VTC no podran operar en cap cas trajectes urbans.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.