Política

ERC reclama inversions a Sánchez si vol acords i JxCat li retreu actes provocadors

Vilalta veu ara impossible un pacte pel pressupost

Els socis de govern reiteren el desacord per fer la B-40 com a ronda al Vallès i el PSC els demana lleialtat

Amb la bilateral tècnica d’infraestructures convocada per a divendres, ERC i JxCat van aprofitar ahir per redoblar la pressió sobre l’executiu espanyol perquè augmenti la inversió pactada a Catalunya, al mateix temps que tornaven a posar en relleu les discrepàncies en la necessitat d’executar el tram de la B-40 o quart cinturó entre Terrassa i Sabadell, ara com a ronda nord. Els socis de govern van coincidir, això sí, a denunciar que són els executius espanyols els que “planten” els catalans incomplint els compromisos amb les infraestructures i amb les inversions pactades, tal com van censurar per separat la portaveu republicana, Marta Vilalta, i el secretari general de Junts, Jordi Turull. Vilalta admetia que ara per ara “no hi ha confiança” amb el govern de Sánchez, un fet que fa “impossible” arribar a cap més acord, el que inclouria el pressupost.

Turull, per la seva banda, va justificar que el govern no anés a l’acte convocat divendres amb la ministra Raquel Sánchez sobre l’acord per traspassar perquè ens va “semblar gairebé una provocació” que es fes la mateixa setmana que se sabia que només s’invertia a Catalunya un 35,77% de la inversió prevista. I va reblar que el govern de l’Estat hauria d’haver optat per “confondre’s amb el paisatge i no venir a fer un altre anunci”. El secretari general de Junts va recordar que sobre el conegut històricament com a quart cinturó l’executiu espanyol fa “anys i anys que no compleix”, a diferència del tram que depenia de la Generalitat, en referència a la C-60, que la Generalitat “anuncia i fa” el 1995.

Les posicions d’ERC i JxCat respecte al tram que l’Estat vol cedir al govern perquè el projecti i executi com a ronda nord entre Terrassa i Sabadell són diametralment oposades. Vilalta va reiterar que la ministra va venir a “imposar models de mobilitat que no compartim” i va qualificar aquesta prolongació de la B-40, encara que sigui amb format de ronda, ronda de “caduc” i “obsolet”. Responia així al portaveu de Catalunya en Comú, Joan Mena, que reclamava al president de la Generalitat, Pere Aragonès, que es definís clarament en contra d’aquesta infraestructura.

Per contra, Turull va assegurar que per JxCat, el Departament de Vicepresidència i Territori, que en té la competència, i “per part del govern” hi ha un “compromís amb aquesta infraestructura” un cop s’han deixat els plantejaments de traçats inicials del quart cinturó i es fa com a ronda en consens amb el territori.

El PSC aprofitava per afegir llenya al foc en la nova discrepància, recordant l’episodi de l’ampliació de l’aeroport, que fa difícil que amb les divisions al govern “les institucions vagin a l’una i siguem capaços de multiplicar les inversions”, va dir la portaveu al Parlament, Alícia Romero. La socialista va demanar-los una “actitud constructiva, de col·laboració i lleialtat”, recordant-los que el govern havia treballat en aquest projecte.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.