Port de Barcelona
Comunitats energètiques per accelerar la descarbonització
El Port de Barcelona té previst crear un conjunt de comunitats energètiques dins del mateix recinte per garantir la generació, ús i gestió d’energia verda durant els pròxims anys
El canvi climàtic és real i l’activitat humana, principalment l’alliberament de gasos contaminants per la crema de combustibles fòssils (carbó, petroli i gas), és la causa principal del canvi climàtic. El Port de Barcelona té una implicació ferma amb la sostenibilitat, tant ambiental com econòmica i social, un compromís que ha provocat el desenvolupament de nombrosos projectes per descarbonitzar l’activitat portuària i reduir les emissions perjudicials per a la salut dels ciutadans. En el pla estratègic per al període 2021-2025 amb l’horitzó del 2040, la sostenibilitat ambiental i la transició energètica són l’eix central i l’essència del pla d’acció estructurat en els objectius estratègics i operatius que es concreten en projectes específics durant aquest període.
El Port de Barcelona subscriu els objectius de la Unió Europea en el marc del Pacte Verd i el paquet legislatiu d’aplicació del Fit for 55 que inclou, com a més destacades, la regulació per als combustibles marins alternatius, les directives sobre energies renovables i eficiència energètica, la directiva sobre fiscalitat energètica i la normativa que regula el comerç dels drets d’emissions (ETS-EU). Precisament, l’objectiu del Port respecte a les emissions de gasos d’efecte hivernacle comportarà una reducció del 50% fins al 2030 i la neutralitat en carboni per al 2050.
Comunitats energètiques
Actualment, un dels projectes prioritaris és la participació del Port de Barcelona en el projecte Creators per al desenvolupament de comunitats energètiques locals a Europa. Aquest projecte, finançat per la UE a través dels fons Horizon 2020, desenvolupa quatre projectes pilot en quatre països diferents entre els quals hi ha la comunitat energètica del Moll de Pescadors del Port de Barcelona.
Una comunitat energètica és una nova manera de generar, usar i gestionar energia a nivell local a través de la col·laboració de la ciutadania, les administracions i les empreses. Un sistema energètic més eficient i descentralitzat, més just i col·laboratiu, que permeti empoderar els consumidors i incrementar la independència energètica, a més de reduir les emissions contaminants i d’efecte hivernacle.
La comunitat energètica del Moll de Pescadors disposarà d’una interconnexió de petites illes d’energia renovable que aprofitarà les superfícies de les cobertes existents i futures (magatzems, aparcaments i llotja) per ubicar-hi un sistema de plaques solars per alimentar les diferents instal·lacions del moll (fàbrica de gel, llotja, etc.). A banda, s’instal·laran unes bateries que permetran emmagatzemar els excedents de producció. La instal·lació fotovoltaica i d’emmagatzematge situada a la coberta de la nova llotja comptarà amb 359 panells solars que generaran una potència nominal de 100 kW i una capacitat d’emmagatzematge de 70kWh. Aquesta instal·lació d’energia solar permetrà un estalvi anual de 54 tones de CO2.
Aquest model de generació d’energia verda està previst implementar-lo en tot el territori portuari. El potencial fotovoltaic del Port de Barcelona és d’uns 92 mW de potència i uns 120 GWh/any, si s’instal·lessin panells fotovoltaics en tots els terrats i superfícies disponibles. Segons els estudis realitzats, es podrien arribar a instal·lar unes 310 unitats de panells fotovoltaics, entre pèrgoles i cobertes, que ocuparien una superfície de 627.000 m². Amb aquesta producció elèctrica es podria cobrir el 50% del consum elèctric estimat del Port o evitar aproximadament un 50% del consum de combustible derivat de les estades de tots els vaixells durant un any.
A banda, l’energia generada de manera sostenible pel mateix Port de Barcelona es podria abocar a la xarxa general d’electricitat o utilitzar l’excedent per a la producció d’hidrogen verd a través d’un electrolitzador. La producció d’hidrogen verd permetria obtenir un combustible de zero emissions tant per al transport terrestre com per al marítim, així com també per emmagatzemar els excedents elèctrics per a les hores vall de producció de renovables.
El Port de Barcelona està treballant en una altra possible via de descarbonització, paral·lela a la producció d’hidrogen verd, que seria la producció de biocombustibles a partir dels residus Marpol que es recullen dels vaixells, implementant així una economia circular que permeti reutilitzar els residus com una font energètica.
En un futur proper, s’obre un ventall de múltiples possibilitats en el qual els ports tenen un paper fonamental per a la descarbonització de l’economia. Com a punts d’intersecció entre la terra i el mar, poden convertir-se en catalitzadors del canvi en multitud de sectors, que van des del marítim fins a l’energètic.