Medi ambient

ÀREA METROPOLITANA

QUALITAT DE L'AIRE

Ordenança al dia per blindar la ZBE anul·lada

Barcelona l’actualitzarà per mantenir les restriccions al trànsit contaminant en cas que el Suprem tombi la mesura

L’Ajuntament de Barcelona actualitzarà l’ordenança que restringeix el trànsit més contaminant a la zona de baixes emissions (ZBE) limitada per les rondes Litoral i de Dalt amb l’objectiu que la mesura es mantingui vigent encara que el Tribunal Suprem acabi ratificant l’anul·lació del text actual com va sentenciar el TSJC. Amb l’objectiu que estigui vigent abans d’acabar el mandat, l’actualització de l’ordenança municipal es farà amb la participació d’entitats, agents i ciutadania, inclourà en les memòries les noves dades de mesurament de contaminació i trànsit recollides des del 2017 i s’adaptarà a la llei de canvi climàtic i transició energètica estatal –aquesta norma obliga les ciutats de més de 50.000 habitants i les de 20.000 que superin els llindars de contaminació a tenir ZBE en funcionament abans del 2023.

“Serà continuista però actualitzada quant al marc normatiu”, explicava ahir el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, en la presentació dels tres recursos de cassació davant del Suprem que han fet efectius Ajuntament, Generalitat i AMB contra la sentència del TSJC d’anul·lació de la ZBE barcelonina. El tribunal superior català ja ha admès els tres recursos sobre els quals el Suprem decidirà en un termini previst d’entre sis i nou mesos. La sentència definitiva de l’alt tribunal sobre la ZBE Rondes de Barcelona, però, no arribarà fins força temps després i, en cas que ratifiqui l’anul·lació de les restriccions als vehicles més contaminants, l’Ajuntament vol disposar d’una ordenança posada al dia jurídicament que garanteixi que la ZBE es mantingui vigent.

L’actualització de l’ordenança, però, no inclourà novetats pel que fa a les etiquetes de nivell de contaminació dels vehicles. Tot i que existia la possibilitat que el 2023 es decidís estendre la restricció a vehicles que avui duen l’etiqueta groga, Badia afirma que és una mesura que requereix ser debatuda amb més temps.

LA FRASE

Cal tenir l’ordenança actualitzada d’acord amb la llei i que no estigui en perill en cas desfavorable
Eloi Badia
regidor d’emergència climàtica de l’Ajuntament de barcelona

Recurs de cassació basat en jurisprudència europea

El recurs de cassació de l’Ajuntament contra la sentència del TSJC del març argumenta que aquesta contravé a la normativa local i la directiva i jurisprudència europees sobre la qualitat de l’aire. El recurs parteix de la base que la sentència del TSJC infravalora el problema de la contaminació a Barcelona i dona prioritat a les conseqüències econòmiques sobre determinats sectors. El recurs planteja que cap normativa de l’administració local obliga a determinar els costos econòmics que una ordenança pot tenir. Per altra banda, la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la UE (TJUE) del 2011 i el 2019 permet limitar la circulació de vehicles per contaminació. També l’argument de suposada manca de proporcionalitat de la ZBE entra en contradicció amb l’objectiu europeu de prevenir la contaminació –la CE denuncia l’Estat espanyol el 2020 per aplicar-la tard a Barcelona i només quan se superaven els llindars–. El TSJC considera insuficient superar els nivells a l’Eixample i Gràcia per aplicar les restriccions a tot Barcelona, mentre que una sentència del TJUE del 2019 determina que n’hi ha prou amb una estació representativa per considerar superat el límit de pol·lució a tota la ZBE.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.