Educació

Educació diu que té límits però vol continuar negociant

El departament manté que no es pot reduir una hora lectiva a primària pel curs vinent per dificultats tècniques i de pressupost

Els sindicats es planten i no descarten més aturades

Posicions enrocades després que ahir els sindicats plantessin el Departament d’Educació en les negociacions que mantenen a les taules sectorials. “Hem avançant i seguirem, i sabem que el col·lectiu docent sap estar a l’altura i entendre les circumstàncies”, indicava la directora general de Professorat i Personal de Centres, Dolors Collell, que es tancava en banda a una de les demandes que els sindicats posen damunt la taula per al curs vinent en la recuperació de l’hora lectiva a primària i secundària. “No es pot avançar al curs vinent per les dificultats tècniques i de pressupost”, assenyalava Collell, per la dificultat i el poc marge per incorporar els 1.400 docents que caldrien a les plantilles de primària. Una mesura que seria factible, pel departament, a partir del curs 2023/24, en què es passaria a fer 23 hores lectives a primària en lloc de les 24 actuals. “Els límits són els que són i no ens podem comprometre econòmicament a anar més enllà”, reconeixia la directora general de Professat, que convidava els sindicats a asseure’s a la taula d’on recordava que s’han aixecat quatre vegades. “Volem arribar a una acord”, destacava Collell, que manté que la proposta introdueix “canvis substancials”.

No pensen el mateix els sindicats, que critiquen el contingut i les formes en què s’ha comunicat la proposta. “Lamentem haver-la llegit a la premsa abans de rebre cap document”, lamenta la portaveu de la USTEC, Iolanda Segura, que recorda que la recuperació de l’hora lectiva, tant a primària com a secundària, és un compromís incomplert per part del departament des del 2019. “No admetem més demores al respecte”, sentencia Segura, que assegura que no afluixaran en les prioritats de les seves demandes per revertir les retallades en educació. “El col·lectiu està molest per les formes impositives. S’han acostat molt poc a les nostres demandes”, defensa la portaveu de la USTEC, que no descarten més mobilitzacions i noves aturades per pressionar i persistir en les reivindicacions. “Reduïm ràtios a P3 pel decreixement demogràfic, res més. No es planteja a la FP, que estan com sardines”, lamenta Segura.

També la USTEC critica que hi ha punts inclosos per Educació en la proposta que no són concessions, perquè ja estaven adjudicats per al curs vinent, com ara la substitució de les reduccions de terços a mitja jornada. La secretària de la federació d’educació de CCOO, Teresa Esparabé, defensa que hi ha d’haver propostes “més tangibles” del departament.

LES FRASES

Hem avançat i seguirem, i sabem que el col·lectiu sap estar a l’altura i entendre les circumstàncies
Rosa Collell
directora Gral. de professorat

LA XIFRA

El col·lectiu està molest per les formes impositives. S’han acostat molt poc a les nostres demandes
Iolanda Segura
portaveu de l’ustec
1.463
Són els docents que s’haurien d’incorporar a les plantilles de primària i 2.009, a secundària.

Replantejar escoles infantils de 0 a 6 anys

Entitats i sindicats en defensa de l’educació pública, agrupats en la plataforma del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), demanen unificar en un mateix centre l’etapa 0-6. Segons han explicat en roda de premsa, es tracta d’una etapa que, tot i tenir un mateix “corpus pedagògic”, es troba sovint fragmentada en dos espais diferents, com ara una escola bressol i un centre de primària. Per això demanen “compromís” per unificar físicament les etapes 0-3 i 3-6 i “crear escoles 0-6 autònomes i amb identitat pròpia”. Altres reivindicacions que fan són revisar les ràtios màximes d’infants en l’etapa 0-3, no supeditar l’oferta pública a la concertada i millorar l’oferta de formació professional (FP). Des del MUCE consideren que cal fer un replantejament dels espais de les escoles bressol i de primària. Maria Minuesa, de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, considera que la baixada de natalitat generalitzada ofereix la possibilitat de fer aquest replantejament i apostar per fer escoles infantils de 0-6 anys. Per Minuesa, s’hauria d’asseure tota la comunitat per veure com fer-ho.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.