Economia

Rebaixa del gasoil, ajudes de 1.000 milions i cita amb el díscol

La ministra Sánchez firma la pau al transport amb descomptes de 20 cèntims al gasoil i la fi del treball per sota de cost

El polèmic Manuel Hernández (Plataforma) manté la vaga tot i ser rebut

Amb l’èpica que donen els desenllaços de matinada, la maratoniana reunió de quinze hores que van mantenir les vicepresidentes Nadia Calviño i Teresa Ribera i les ministres Raquel Sánchez (Transports) i María Jesús Montero (Hisenda) amb el sector del transport des de dijous fins a la matinada de divendres va culminar amb un acord que retorna la pau a la carretera, en peu de guerra per l’alça dels carburants. En el lot d’ajudes que s’estendran fins al 30 de juny (i prorrogables) i que sumen 1.135 milions per compensar l’encariment dels combustibles, segons el càlcul del Comité Nacional del Transporte por Carretera (CNTC), hi ha el descompte de 20 cèntims en el gasoil (bonificació mínima per litre en què 15 cèntims surten del pressupost estatal i 5 de les petrolieres), que suposarà un total de 665 milions; ajudes de 1.250 euros per camió, 950 per autobús, 500 per furgoneta i 300 per taxis, VTC i ambulàncies, amb un límit de 400.000 euros per empresa (450 milions en total), i la garantia de no treballar per sota de cost.

La negociació ha posat en la diana Sánchez, que és ministra de Transports des del juliol i que amb només nou mesos al càrrec sent crits de “dimissió” encapçalats al carrer per la Plataforma de Defensa del Sector del Transport i per un portaveu enaltit com a heroi pel sector més díscol pel seu verb aspre, Manuel Hernández, que nega que faci el joc a Vox inflamant el carrer com va fer ahir a la Castellana de Madrid. Si bé la ministra Sánchez no l’ha reconegut com a interlocutor vàlid durant dotze dies –les quinze hores de reunió van ser amb Fenadismer, Fitrans, Atrans i el CNTC, entre altres col·lectius–, finalment ahir va recular i va rebre el díscol Hernández a la tarda a Nuevos Ministerios durant dues hores per explicar-li la bondat de l’acord amb la majoria del sector.

“No ens tracti d’ultres”

El líder de la Plataforma, però, no afluixava i va anunciar de viva veu que manté la vaga en nom del sector més irredempt i ho fa sense ni tan sols consultar els seus seguidors. “La ministra ens deu una disculpa per les declaracions que ha fet sobre els transportistes; jo personalment estic ferit perquè no se’ns pot tractar de criminals o ultres”, etzibava Hernández abans d’entrar al ministeri en el seu rol de rostre mediàtic. I en sortia igual de decebut i desafiant: “No podem durant tres o quatre mesos estar pagant 2.000 euros al mes per treballar. Necessitem mesures que garanteixin que si dilluns arrenquem ho fem sense perdre diners, i si no és així, irremeiablement seguirem amb l’aturada indefinida.”

Divisió sobre si és Vox

La forma de negociar ha dividit el govern de Pedro Sánchez: les ministres Montero i Sánchez han identificat el sector agitador i violent amb Vox, i la vicepresidenta i ministra de Treball, Yolanda Díaz, d’IU, no ho avala. “Els transportistes que es manifesten aquests dies són els més vulnerables, treballen a pèrdues i tenen la comprensió del govern”, va dir Díaz per condemnar el to de les companyes del PSOE al Consell de Ministres. “Cal reprendre l’activitat dilluns i sobretot que deixin treballar la majoria de transportistes que volen treballar i que valoren satisfactòriament l’acord”, exigia Sánchez als últims vaguistes.

El pla d’auxili eleva les ajudes a l’abandonament laboral del transportista (de 10 a 20 milions el 2022 a raó de 30.000 euros per compensar cada jubilació anticipada en un ofici dur) i blinda l’aplicació de la llei de la cadena alimentària –Vox, que capitalitza la protesta, hi va votar en contra– al transport per assegurar un ús just de la subcontractació. Transports promet una llei ad hoc abans del 31 de juliol per aplicar la llei al sector del transport de mercaderies per carretera.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.