La guerra encareix molt més el cabàs de la compra
Aliments com l’arròs, la farina, la llet i els ous s’apugen arran de l’escalada de l’energia i el cost de les primeres matèries
Les distribuïdores demanen que no s’acapari menjar i busquen més proveïdors
Omplir la nevera surt cada dia més car amb una inflació de preus que al febrer arribava a xifres rècord del 7,4%. Des de principi d’any l’increment de preus s’ha notat sobretot en productes de primera necessitat com el pa, l’oli, l’arròs, les verdures i la fruita. La situació bèl·lica que des de fa un mes pateix Ucraïna no ha fet més que empitjorar l’escalada de preus de l’energia i la manca de primeres matèries bàsiques, que es fa “insostenible” per moltes indústries ramaderes i agroalimentàries que pateixen per la falta de cereal i d’oli de gira-sol. Comprar pa, ous, llet o farina és més car i es nota als cistells de la compra. Els productors han fet repercutir en el preu final al consumidor l’increment d’uns costos que arrosseguen des de fa temps. “Fa un any i mig que d’una tona de pinso que valia 270 euros en paguem 400 euros”, explica el propietari de la granja avícola Sant Llop de Dosrius, Josep Maria Fabrega. Des de fa un parell de mesos el preu dels ous s’ha encarit fins a 50 cèntims la dotzena. “Estem aguantant preus molt baixos des de fa anys”, explica Fabrega, que amb el primer confinament van notar un augment de la demanda. A l’estiu, sense turisme, no es van complir les expectatives del sector. Amb un producte fresc com l’ou, que no es pot emmagatzemar, hi ha grangers que han optat per “buidar galliners i deixar de perdre diners”. Això, segons explica Fabrega, ha fet baixar la producció d’ous en un país que n’és exportador però que necessita comprar a fora el cereal per alimentar les gallines. “Amb la vaga de transport estem patint pels terminis de les entregues del pinso”, conclou.
La indústria de l’aviram així com el sector ramader pateix el sobrecost del cereal. Des de la cooperativa lletera Campllong, el seu president, Joan Pijoan, manté que l’escalada de preus del pinso es va començar a notar a final del 2020, però ha estat les darreres setmanes que els increments s’han disparat fins al punt que el preu de cost del litre de llet ha pujat entre 3 i 5 cèntims el litre. Això per al consumidor ha suposat un augment del preu per litre d’entre 5 i 10 cèntims. “Si tot va pujant, no sabem cap on anirà el mercat, tenim molta incertesa”, reconeix Pijoan, que assenyala que per ara a Catalunya les granges han pogut distribuir sense problemes la llet tot i la vaga de transportistes, que ha fet trontollar la distribució de mercaderies. És el cas de la verdura i la fruita provinent d’Andalusia, que aquesta setmana tenia problemes per arribar fins a Mercabarna. “Amb les furgonetes no ens han posat problemes”, explica Miquel Riera, un dels pagesos del Maresme que accedien al mercat majorista per comprar gènere, que no hi trobava a faltar producte. Roger Gaspa, secretari general del Consell d’Empreses Distribuïdores d’Alimentació de Catalunya (Cedac), fa una crida a la calma perquè els consumidors no acaparin productes com ha passat amb l’oli de gira-sol, del qual s’ha limitat la venda en alguns supermercats. “No hi ha cap risc de desproveïment, i acaparar genera tensió i és insolidari”, assenyala el secretari de l’entitat, que treballa per garantir nous proveïdors.
L’encariment del carburant ha amarrat a port la flota a Galícia, Cantàbria i Cadis, i això s’ha traduït en peixateries mig buides. A Catalunya, les confraries tarragonines aturades tornaven ahir a feinejar. “No s’ha deixat de vendre peix de llotja tot i que s’estan fent vedes i ha fet mal temps”, assenyala el patró major del port d’Arenys, Antoni Marzoa, que critica el poc suport de la classe política a sectors estratègics que proveeixen la població d’un bé necessari com l’alimentació.
LES FRASES
Negociacions fins a altes hores de la nit
L’endemà que la Confraria de Pescadors desconvoqués la seva aturada, la vicepresidenta primera, Nadia Calviño, i les ministres Raquel Sánchez (Transports) i María Jesús Montero (Hisenda) van mantenir ahir una marató negociadora de dotze hores amb Fenadismer, Fitrans, Atrans, entre d’altres col·lectius del transport.
Calviño, en declaracions fetes a les onze de la nit al canal 24 Horas, quan la reunió encara no s’havia acabat, va assegurar que el diàleg “va avançant” i es va mostrar “confiada” a arribar a una “solució definitiva” al llarg de la nit. “Hem de trobar la resposta adequada a l’altura de la situació difícil que viu el sector”, va explicar la vicepresidenta primera.
La negociació in extremis es produïa en una jornada de tensió en el si del govern amb la vicepresidenta Yolanda Díaz desmarcant-se de Montero i Sánchez després que elles dues identifiquessin els vaguistes amb ultradretans de Vox. “Els transportistes que es manifesten aquests dies són els mes vulnerables, treballen a pèrdues i tenen la comprensió del govern”, va dir Díaz.