Economia

Seat confirma que la planta de bateries anirà a Sagunt

Griffiths admet que l’electrificació generarà un excedent de fins a 2.800 empleats

Promet que faran el possible per “minimitzar l’impacte”

Martorell espera una inversió de 3.000 milions

El president executiu de Seat, Wayne Griffiths, va confirmar ahir que la planta de bateries que Volkswagen, la matriu de la marca, projecta construir a l’Estat espanyol s’ubicarà al País Valencià, concretament a Sagunt (Camp de Morvedre). La gigafàbrica, que ha estat disputada entre molts territoris, amb Catalunya al capdavant, serà la segona factoria de cel·les per a bateries elèctriques de Volkswagen a Europa, després de la d’Alemanya, i generarà més de 3.000 llocs de treball per produir la cèl·lula unificada de Volkswagen alimentant-se d’energia renovable per facilitar la producció sostenible.

Griffiths va justificar l’elecció de Sagunt “per motius econòmics, logístics, de personal qualificat i de disponibilitat”, elements que contribuiran a la “rapidesa” a l’hora d’inaugurar-la. Sobre el fet d’haver descartat Catalunya com a destí, el president de Seat va argüir que “hi ha d’haver un equilibri just, ja que la conversió de l’Estat en un hub d’electromobilitat a Europa és un projecte estratègic per a la indústria espanyola”.

Paral·lelament, el màxim responsable de Seat va explicar els plans per a la transformació radical de la planta de Martorell per destinar-la a la producció de mig milió anual de vehicles elèctrics a partir del 2025. Per a aquesta actualització arribaran a la planta 3.000 milions dels 7.000 milions que en total invertirà Seat junt amb altres socis privats, en espera de l’atorgament dels fons del Perte específic amb fons públics, que ha de distribuir el govern espanyol. L’executiu de Pedro Sánchez, per Griffiths, també hauria de fomentar una xarxa adequada de punts de càrrega i incentius per avançar en el pes del vehicle elèctric, que actualment és del 8% a l’Estat i que hauria de superar la mitjana europea del 20%. El màxim representant de l’automobilística va afegir que també compta amb el govern de la Generalitat per obtenir facilitats per a tot el projecte.

Griffiths va reconèixer que el procés d’electrificació de Martorell generarà un excedent de plantilla que pot afectar fins a 2.800 treballadors, un impacte que, va prometre, Seat intentarà “minimitzar al màxim, col·laborant amb els sindicats i creant més ocupació al llarg de tota la cadena de valor”. El diàleg amb els representants sindicals, segons Griffiths, de moment buscarà “vies més flexibles de treball tant per reduir la producció quan hi hagi manca de peces, com per maximitzar-la quan sigui necessari”. Per això Seat recorrerà a instruments com les baixes temporals i els ERTO. De fet, n’acaba de prorrogar el que havia començat durant la pandèmia, ara justificat per la crisi a Ucraïna. Una de les incògnites laborals és el futur de la fàbrica del Prat de Llobregat, que produeix caixes de canvis, innecessàries per al vehicle elèctric. Segons Griffiths, Volkswagen treballa “amb diverses alternatives” per compensar aquest canvi.

Respecte als resultats del 2021, les frenades en la producció per la falta de semiconductors van generar pèrdues de 256 milions d’euros, un 32% superiors a les del 2020. A partir d’ara, però, el grup vol millorar l’estructura de costos, maximitzar totes les sinergies possibles amb la resta de l’estructura de Volkswagen a la Península, on a banda de la futura planta de bateries també té una fàbrica a Pamplona, per tal que el 2022 sigui “l’any del retorn a la rendibilitat”, tot i que la guerra a Ucraïna “pot afectar més que la covid o la falta de semiconductors”. L’estratègia passa, segons Griffiths, per l’electrificació i la potenciació de la marca Cupra “com a palanca per millorar la rendibilitat”, junt amb l’adaptació del model de negoci i la transformació de l’organització.

LA FRASE

Alguns veuen l’electrificació com un perill per als llocs de treball, però ha de ser ara: no hi ha un pla B
Wayne Griffiths
president executiu de Seat
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.