Economia

El primer dia de la vaga de transportistes acaba amb escassa incidència, i amb alguns talls de carretera aïllats i intermitents en diferents punts de l’Estat

Els transportistes que agrupen les principals patronals del sector es reuniran aquest dimecres amb la ministra de Transports

La vaga de transportistes convocada aquest dilluns per la minoritària Plataforma en Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional ha transcorregut durant la seva primera jornada amb escassa incidència, però amb alguns talls de carretera aïllats i intermitents en diferents punts de l’Estat.

La vaga de transportistes convocada aquest dilluns per la minoritària Plataforma en Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional està provocant que “pràcticament” no “s’estiguin movent camions per cap lloc”, segons els convocants de la protesta.

El president de la plataforma, Manuel Hernández, ha assegurat en un vídeo penjat en Facebook que el sector de les petites i mitjanes empreses de transport està “pràcticament parat”, per la qual cosa la jornada de vaga transcorre “molt bé”, encara que reconeix que “les grans empreses” estan treballant amb normalitat.

La plataforma convocant, minoritària i sense representació en l’òrgan de diàleg del sector amb l’Administració —el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC)— ha començat un atur indefinit des d’aquest dilluns en protesta pels alts preus del combustible, que no secunden les associacions majoritàries.

En aquest sentit, Hernández ha cridat els transportistes a “aguantar” i ha advertit al govern espanyol del gran problema social que es podria generar si no s’asseuen a parlar amb ells. A més, ha tornat a insistir que el CNTC no representa al “transportista efectiu”, que concentra el 90% del sector, segons les seves dades, i els ha culpabilitzat de la situació actual.

“No podem treballar perdent diners”, ha explicat el president de la Plataforma per a justificar un atur que ha assegurat que es prolongarà en el temps.

Per la seva banda, el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), que agrupa les principals patronals del sector, es reunirà dimecres que ve amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per a tractar el problema que suposa l’alça del preu dels combustibles.

Segons ha informat aquest dilluns el CNTC en un comunicat, la reunió se celebrarà en la seu del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i comptarà amb la presència d’un representant de cada organització present en el Comitè.

La reunió se celebra en un context marcat per la vaga de transportistes convocada per la minoritària Plataforma en Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que no està representada en el CNTC.

Aquesta vaga, que ha començat aquest dilluns i pretén ser indefinida, està provocant que “pràcticament” no “s’estiguin movent camions” de petites i mitjanes empreses de transport, segons el president de la Plataforma, Manuel Hernández, encara que, també segons el seu testimoniatge, “les grans empreses” estan treballant amb normalitat.

La FECAV reclama ajudes de 1.000 euros mensuals per vehicle per afrontar l’augment del preu del combustible

La Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV) veu amb “molta preocupació” l’augment vertiginós del preu del combustible arran de la crisi d’Ucraïna i reclama a la Generalitat la creació d’uns fons d’ajudes similar al fons covid per la pandèmia. “Entenem que es pot fer com a Portugal, on es donen 1.050 euros per vehicle. O es pot seguir l’exemple de França, on es paguen 20 cèntims per litre directament a les empreses que fan transport de viatgers o discrecionals”, ha assenyalat el president de FECAV, José María Chavarría. “Moltes de les nostres empreses si no tenen ajudes urgents, i estic parlant d’una setmana o quinze dies, es veuran abocades a la paralització de serveis”, ha apuntat Chavarría.

“El preu del combustible s’ha triplicat respecte fa tres anys i el transport de viatgers per carretera és totalment insostenible”, ha constatat el president de FECAV.

“Estem sortint d’una pandèmia, portem dos anys de caigudes de passatgers i de recaptació, i ara entrem en una guerra d’Ucraïna que ens fa pujar exponencialment el preu del gasoil”, ha lamentat Chavarría, que ha recordat que les empreses de línia regular no han apujat tarifes en els últims tres exercicis (2020-2021-2022). “Són unes tarifes socials que crec que no s’haurien d’apujar, però sí que necessitem un tipus d’ajut o de fons per compensar aquests contractes que tenim”, ha insistit el president de FECAV.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.