Medi ambient

La ZBE redueix 600.000 trajectes contaminants en el primer any d’aplicació normal a Barcelona

Tot i la regulació, 70.000 persones van infringir la prohibició l’any passat i van ser multades

L’aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) va provocar la reducció d’uns 609.000 trajectes contaminants el 2021 respecte del 2017, segons l’Ajuntament de Barcelona. No obstant això, l’any passat es van posar 70.000 multes per incompliment de la normativa, una dada que el consistori considera “baixa” en comparació amb la resta de sancions de trànsit.

Les dades de les estacions de contaminació mostren que els nivells del principal indicador de contaminació —el diòxid de nitrogen— han baixat un 11% a la ciutat. Per al regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, i per la regidora de Salut, Envelliment i Cures, Gemma Tarafa, el resultat del primer any d’aplicació normal de la ZBE, el 2021, és positiu.

El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha dit que l’opinió de la ciutadania sobre la iniciativa és “bona” i que el següent pas és prohibir la circulació dels cotxes amb etiqueta groga, tot i que no hi ha un calendari sobre la taula.

Aquest dilluns al matí, l’Ajuntament de Barcelona ha fet el primer balanç de la Zona de Baixes Emissions, que es va anunciar en 2017 i que posa multes des de finals del 2020 als que l’incompleixen. El consistori hauria volgut presentar les seves dades abans, però la circulació del 2020 va estar adulterada per les restriccions de la pandèmia.

“Hem reduït en un 11% la presència de NO2 (diòxid de nitrogen) a la ciutat”, ha exposat Badia, que ho ha atribuït als 609.000 desplaçaments menys que han deixat de fer els vehicles afectats per la normativa. L’objectiu era situar la presència d’NO2 a Barcelona en una escala d’entre 3,1 i 7,7 micrograms per metre cúbic i la xifra de l’any 2021 ha estat de 4,4.

Segons Tarafa, això ha servit per millorar la salut dels barcelonins i “ha evitat 125 morts prematures”, segons les dades de l’OMS. A més, ha assegurat que també s’han reduït els casos d’algunes malalties respiratòries: un 5% de l’asma infantil i un 1% del càncer de pulmó.

A més, la Zona de Baixes Emissions ha causat la renovació del parc automobilístic de la ciutat. Els vehicles circulants sense etiqueta, que representaven el 20% l’any 2017, són ara entre el 3 i 4% del total. Segons Badia, aquest 4% respon als vehicles que encara tenen una moratòria per poder circular: alguns autobusos i camions en circumstàncies particulars.

L’Ajuntament ja ha avançat que basant-se en aquest primer èxit d’implantació de la ZBE la intenció és incorporar-hi la prohibició de circular per la ciutat amb vehicles d’etiqueta groga (lletra B), és a dir, els cotxes dièsel matriculats entre 2006 i 2013 i els de gasolina matriculats entre el 2001 i el 2005.

No hi ha un calendari encara de l’entrada en vigor de la prohibició. De fet, el mateix Ajuntament havia previst que aquest 2022 ja no poguessin circular, però la pandèmia va ajornar la decisió. Ara la idea torna a ser sobre la taula, però Badia ha reconegut que no es prendrà la decisió d’un any a un altre i que quan s’anunciï es deixarà un any de marge per poder canviar els vehicles afectats.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.