Turisme
Pas endavant en seguretat
La pandèmia ha marcat un abans i un després en el sector turístic sobretot en els criteris dels clients a l’hora de triar destinació però també en el sector, que “ha fet un pas endavant en temes de seguretat”. El consultor turístic i director de la Fundació Jordi Comas, Martí Sabrià, assegura que la covid ha deixat empremta en els criteris del consumidor “de com viatjar i on viatjar” tot i que reconeix “que la gent oblida ràpidament les desgràcies si les coses es giren a favor”. “Per tant és probable que a la llarga tornem a les maneres de fer habituals però encara queda temps en què la gent s’ha instal·lat en criteris diferents respecte a la densitat i la destinació turística i al model allotjatiu turístic”, comenta.
Amb la covid hi ha hagut un efecte descoberta de destinacions de proximitat perquè no s’han pogut fer desplaçaments llargs o se n’han pogut fer pocs. I això, segons l’expert, continuarà passant aquest any 2022 però també l’any vinent. “La gent no ha fet grans desplaçaments per por a la seguretat sanitària durant aquest període i de sobte s’ha trobat que no tan lluny de casa tenia coses que li han semblat molt interessants”, manté. I d’això el sector turístic català n’està sortint beneficiat, sobretot les zones en què habitualment no acumulen grans densitats de turisme.
Però aquesta falta de mobilitat també té la part dolenta i és que s’ha perdut molt turista estranger, sobretot el d’Europa occidental, ja que “costarà molt recuperar mercats asiàtics” i evidentment els “russos i els ucraïnesos”, però també el turista americà que “es recupera una mica més ràpid però que també li costarà”. “I això ho veiem amb els slots aeris: encara no s’han recuperat ni la meitat dels vols de llarg recorregut que hi havia el 2019”, manifesta Sabrià, que afirma que ara amb la guerra els vols també es poden encarir molt. I el mercat alemany “probablement se’ns allunyarà”.
Per tant el turista, segons Sabrià, busca “espais no tan densos com Benidorm, Costa Daurada o Costa Brava sud” pel tema seguretat sanitària, destinacions no gaire llunyanes i que pugui fer en cotxe “si la gasolina no es posa impossible” i no hi ha una nova onada de covid. Catalunya i sobretot les comarques gironines estan ben situats per rebre turista català, de l’Estat espanyol i també turista francès i suís, “que és un turista amb alt poder adquisitiu i que l’any passat va créixer”.
I el sector aquesta època de covid “ha après a traslladar al client la sensació de seguretat i de pulcritud”. I això, al parer de Sabrià, no tornarà enrere, perquè a la gent “no li agrada que tornis a posar taules que es toquin una amb l’altra”. “Hem generat un hàbit de consum que ens obliga a no abusar i a encabir el client en poc espai”, explica el consultor turístic, que assegura que té dubtes que davant de tot això el turisme de grup i d’autocar, que sol ser el més econòmic, “es refaci amb la mateixa rapidesa” que la resta.