Infraestructures

La solució als embussos a Girona Sud, pel 2023

L’Estat anuncia un pla de millores dels accessos gironins a l’AP-7

Es constitueix el grup de treball per a les infraestructures de les comarques gironines acordat en la comissió bilateral Estat-Generalitat

La solució als embussos de vehicles a l’antic peatge de l’AP-7 a Girona Sud no es preveu fins al 2023. Aquesta és una de les conclusions que s’extreuen de la primera reunió ahir entre representants de l’Estat, la Generalitat i la Diputació de Girona per constituir el grup de treball sobre infraestructures a les comarques gironines i després de la qual es va anunciar un seguit de mesures per millorar tots els accessos existents a l’AP-7 en el seu pas per la demarcació. A banda de la “dificultat” que hi ha a Girona Sud, el secretari general d’Infraestructures del Ministeri, Xavier Flores, va avançar que es preveu la creació d’un aparcament de camions a Vilademuls, un espai de car sharing a Girona Oest, aixecar una rotonda a la sortida de l’Escala i millorar la connectivitat a la C-66 des de Girona Nord, entre d’altres.

Pel que fa als nous accessos a l’AP-7 reclamats des del territori, aquests queden pendents per treballar en les futures trobades –previstes cada dos mesos–, com també, el futur de l’N-II i el baixador del TAV a l’aeroport

La supressió dels peatges a l’AP-7 i la gratuïtat d’aquesta via han fet augmentar el trànsit de vehicles d’un 15 a un 30% en funció dels diferents trams gironins, i això que encara no s’ha recuperat del tot el flux de vehicles a causa de la pandèmia. Al llarg de l’AP-7, segons va informar el secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, l’increment ha estat d’un 34% respecte al 2019 i d’un 20% de vehicles pesants. Més sinistralitat i retencions en enllaços propers a polígons industrials són algunes de les conseqüències d’aquest augment de trànsit. Trobar solucions a aquest augment de trànsit i de congestions és una de les prioritats de les tres institucions reunides ahir, i, per aquest motiu, s’han previst ja diverses actuacions en els enllaços existents.

Tant el president de la Diputació, Miquel Noguer, com els representants de l’Estat i la Generalitat van coincidir que un dels principals problemes detectats és a l’enllaç de Girona Sud, on, diàriament, es produeixen congestions importants de vehicles. “La solució és complexa”, va dir Flores amb referència a aquest punt, perquè, a banda dels desenvolupaments urbanístics previstos a la zona –com ara el futur Trueta–, l’espai té diferents administracions implicades: la Generalitat –titular de la rotonda– i els consistoris de Salt, Vilablareix i Girona. “Hem d’obrir una línia directa per parlar de quina és la millor solució a curt termini però també pensant en desenvolupaments futurs”, va precisar Flores, que hi va afegir: “Amb independència de la titularitat, ens hem compromès a buscar solucions.” En aquest mateix sentit, Ricard Font va avançar que caldrà esperar-se fins a l’any que ve perquè hi hagi una solució que s’adeqüi a les necessitats actuals i que “potser no és la definitiva”, ja que, aquesta, dependrà del desenvolupament futur de la zona.

Les actuacions

Al marge de les dificultats que presenta l’enllaç de Girona Sud, l’Estat ja té clar com actuarà en la resta d’enllaços, segons va explicar ahir Xavier Flores. En el cas de la Jonquera Nord, s’està executant ja un projecte que ha de permetre completar tots els moviments: és a dir, que també hi hagi una sortida en direcció sud. En el mateix punt on hi havia el peatge, a més, també es preveuen estructures per a controls policials. En el cas dels enllaços de Figueres, tant el Nord com el Sud, s’hi fan actuacions de millora per adequar-los a la nova situació, però, segons Flores, no s’hi preveuen grans canvis. Sí que hi ha prevista una actuació important a l’enllaç de l’Escala, amb la construcció d’una rotonda on ara hi ha la intersecció per incorporar-se a la carretera de l’Escala. Aquest projecte no serà tan imminent perquè inclourà expropiacions. A l’enllaç de Vilademuls també s’aprofitarà l’espai on hi havia el peatge per ubicar-hi un aparcament per a 82 camions. Aquest projecte, va dir Flores, ja s’està fent. Més al sud, a l’enllaç de Girona Nord, l’Estat vol millorar la connexió amb la C-66, de manera que s’hi pugui sortir directament des de l’AP-7, sense haver de passar per on hi havia el peatge. Aquest projecte inclou una rotonda a la C-66 que també influiria en la connexió amb l’N-IIa. En el cas de l’enllaç a Girona Oest, es pretén remodelar els espais per trobar-hi nous usos, com ara un espai on es puguin estacionar vehicles i que sigui un punt de trobada per compartir cotxe. Una proposta que ja preveia l’estudi que van encarregar la Diputació i la Cambra de Comerç, segons va recordar Noguer. Pel que fa a l’enllaç de Maçanet, “la porta a la Costa Brava sud”, segons Flores, també hi ha una proposta que s’executarà “més o menys de manera imminent” per fer una rotonda amb capacitat per absorbir tot el trànsit.

LES FRASES

La realitat a Girona Sud és la més complexa. Cal calcular uns enllaços que ens serveixin pel demà
Miquel Noguer
president de la diputació de girona

LA XIFRA

Pel 23 hi ha d’haver una solució. Potser no és la definitiva. Ho serà per a les necessitats d’avui
Ricard Font
secretari general de Vicepresidència

LA DATA

És una mostra de la voluntat d’afrontar la transformació de l’AP-7
Xavier Flores
secretari general d’Infraestructures del Mitma
15-30%
d’increment
del trànsit de vehicles s’ha registrat a l’AP-7 en diferents trams gironins amb la supressió dels peatges.
09.03.22
Estat
, Generalitat i Diputació constitueixen el grup de treball per a les infraestructures de les comarques gironines

Deures per a la segona reunió

El president de la Diputació va explicar ahir que en el fruit de la trobada també s’havia plantejat al Ministeri l’estudi que la mateixa Diputació i la Cambra de Comerç de Girona van presentar a l’estiu sobre com afectaria l’aixecament dels peatges en el trànsit a l’AP-7. En aquest estudi, es constatava la necessitat de millorar els accessos a l’AP-7 per assumir aquest augment de trànsit, però també crear-ne cinc de nous, entre els quals, un a Capmany i un altre a Figueres Oest. Segons Noguer, el Ministeri estudiarà aquest document i es debatrà en la propera trobada del grup de treball, prevista per d’aquí a dos o tres mesos. “Serà motiu d’una segona ronda del grup de treball”, va dir el president de la Diputació.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.